Язовир „Тича” е намалил обема си с над два милиона и половина кубически метра само за месец. Това показват данните на екоминистерството. Засушаването и течовете по стария водопровод застрашават нормалното водоснабдяване на стотици хиляди жители в областите Шумен и Търговище. Общините търсят алтернативни водоизточници.

Алтернатива на язовир „Тича“ се вижда в довършването на водоснабдителна система „Дунав”, предават от Нова телевизия. От нея вода ползват жителите на Разград и няколко общини от областта. Според плановете отпреди повече от 30 години, системата е трябвало да захрани и Шумен и Търговище.

„Това е много добър проект, ще го финансираме. В момента го подготвят, защото той ще гарантира на този безводен Делиорман – до Шумен, Разград, Търговище, вода от Дунав”, заяви премиерът Бойко Борисов.

Основните предимства на системата са кладенци с постоянен дебит от 200 л/сек, който не се влияе от засушавания, заради каквито язовир „Тича” не може да се напълни и спадна до 125 550 млн. куб. м. „Има капацитет да захрани Търговище и Шумен за една година и половина. Водопроводът, които съществува, също сме го рехабилитирали, така че се надявам да няма сериозни аварии”, коментира  Илиян Илиев от ВиК-Шумен.

Само от началото на годината заради аварии и спешни ремонти по водопровода, Шумен оставаше на сухо за няколко дни. Договор за цялостната му реконструкция трябва да бъде подписан до две седмици, според местното ВиК дружество.

„Независимо от това, че ще бъде изграден довеждащия водопровод, при една каквато и да е авария или по-сушава година, ние трябва да имаме допълнително захранване на града с вода”, посочва кметът на Шумен Любомир Христов.

Системата „Дунав” стига почти до Шумен. Нужно е обаче да се довърши. „За проекта знаем от около 2 месеца от екипа, който го е разработвал. Ще бъде един от първите, да не казвам първият, който ще се реализира тази година – като процедура, на инженеринг, защото ще имаме допроектиране, тъй като имаме и техническо проектиране”, каза зам.-министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

Според него подобен проект отнема около година и половина като реално строителство, а обозрим старт може да бъде даден 2021 година. Строителството на оставащото трасе от системата „Дунав” ще се извършва от новия ВиК холдинг.