Системата "Бонус - малус" ще бъде основно прекроена, преди да бъде предложена отново за обществено обсъждане, съобщи "24 часа".

Предишният вариант, обявен в края на миналата година, предизвика бурни дискусии, а в Комисията за финансов надзор били получени множество предложения за нейното подобряване.

Първата и най-важна промяна ще бъде записана в Кодекса за застраховането - предвижда се малус точките вместо с колата да вървят с водача.

Обмисля се също дали глобите за водачите при дребни нарушения изобщо да участват.

Аргумент за изваждането им от системата за оценка, която определя цената на полицата, е, че застрахователите не покриват плащането им.

Един от възможните варианти бил точките да започват да се трупат след сериозни нарушения като например превишение на скоростта с поне 50 км/ч. В отхвърления първи вариант се предвиждаше малус точки да се присъждат и за превишение с 10 км в час.

Обмислят санкции чрез “Бонус - малус” за водачи, които са ползвали през годината обезщетения по полицата.

Работи се и по възможността да се съкрати времето за стигане до максимума на бонус точките, т.е. до най-голямата ценова отстъпка. При първоначалния вариант се предвиждаше това да става за 12 години, а сега срокът ще се свие на 4-5 години.

Обсъжда се и възможността за едновременно засилване на стимулирането и наказанията чрез цената на полицата. Сред спряганите идеи е вместо 25% поевтиняване на застраховката от добро поведение на пътя да носи до 30% намаление. Едновременно с това много вероятно е да се добавят още проценти за недисциплинираните шофьори, като оскъпяването стигне до 700%. В оттегления вариант бе планирано да е до 300%.

Максималното завишение, при което цената стигала и до 2400 лв., се предлага само за най-тежките случаи - например за смърт на пътя след употреба на алкохол и бягство от произшествието МВР и транспортното министерство работят по подготвянето на списък с тежки провинения.

Спорен момент в обсъжданията оставала възрастта на водача. Застрахователните компании в момента предлагат полици на различни цени, като най-скъпи са за младите шофьори.

В работната група надделявало мнението, че след като възрастта е рисков фактор и участва в ценообразуването, логично е тя да се включи и в “Бонус-малус”.

Мощността на автомобила също е рисков фактор за пътни произшествия, а в предишния вариант тя не бе в системата за оценяване.

Новият срок за въвеждане на “Бонус-малус” засега е определен за януари 2020 г. , която ще бъде нулева за всички водачи.

Обсъждал се обаче и вариант за поетапно въвеждане - например след нулевата година да се въведат санкции чрез цената само за тези, които са виновни за тежко произшествие.

Предимствата на този вариант са, че системата за координация между Пътна полиция, Гаранционен фонд, застрахователи, брокери, съдебна система в реално време все още не е готова. Освен това, системата е тежка и трудна и ако се въвежда постепенно могат да се изчистват спорни моменти в хода на практическото и приложение.

"Малък брой, но с висок риск провинения, довели до щети, трябва да носят малус точки", казва председателя на Държавната агенция за безопасност по пътищата Малина Крумова.

Има "за" и "против" мощността на колата и възрастта на водача да влязат в системата, Комисията за финансов надзор трябва да прецени.

Снимка: БГНЕС