Сблъсъкът с българската администрация е като сблъсък с нова и много неприятна реалност. Висенето по опашките е до болка познато на всеки, който в даден момент от живота си е трябвало да бъде обслужен от милата (ако има късмет) жена, на което и да било гише. Мъките обаче може би са към края си.

Светлината в тунела идва в лицето на държавата. Властта стартира проект, който цели да подобри административното обслужване на много нива. Това означава не само по-интензивното внедравяне на все по-новите технологии, но и промяна в стандартите, които оказа се не са променяни от 2006 година насам. Иначе казано - в голяма част от институциите в страната работата се извършва по остарели модели, а това не е новина за почти никого.

Разбира се, има и добри примери от родната административна действителност. Това са институции, които в един момент са решили да не вървят в остарялото русло и да започнат да променят начина си на работа, за да бъде максимално ефективен и полезен на гражданите.

Проект на правителството, който ще се осъществи с помощта на евросредства, предвижда до няколко месеца да бъдат изготвени нови стандарти за административно обслужване.

Чат със служителите на администрацията и автоматично отговаряне на запитвания или така наречения чат бот са новите услуги, които кабинетът иска да въведе в различните видове администрация у нас. Целта е гражданите да имат повече възможности да сигнализират за лошо обслужване или за нередности, когато получават дадена услуга в държавна или общинска институция.

"Виждаме, че някъде нещо не е наред. Искаме да направим механизъм, по който администрацията сама да вижда какво се случва в нея и да вземе мерки. Това е и целта на проекта - да изведе предоставянето на административни услуги в България на ново ниво", коментира пред журналисти Алеко Джилджов - държавния експерт в дирекция "Модернизация на администрацията" по време на конференцията, на която бяха представени резултатите от проверките на административното обслужване в страната.

Част от проекта е проведеното преди месец проучване по метода "Таен клиент" за обслужването в 13 администрации. То показва, че най-дълго се чака в столичния КАТ при смяна на шофьорска книжка - цялата процедура отнема около 6 часа.

"Резултатите от това проучване са само констатации на тайни клиенти. Никъде обаче няма обяснение защо. Обикновено зад тези проблеми стои определена причина и ние ще работим за тяхното установяване и съответно ще предприемем мерки", допълниха говорителите на конференцията.

Чиновници треперят! Томислав Дончев им пратил "клиенти" на гишетатаТе наблюдавали в 13 централни и местни администрации и 15 конкретни услуги