Какво представляват умните светофари? Градските власти от 5 години обясняват как функционира системата, но винаги пловдивчани са гледали скептично към нея. През Транспортния проект на Пловдив 6,2 млн. лева отидоха за изграждането на центъра за управление на трафика и интелигентната  система за управление на светофарите, но все още има спорове в тяхната ефикасност.  Оказва се, че за разлика от „Индра”, чиято система откровено не работи , то тази на „Телелинк” никой не знае дали е така. Причината – основополагащият елемент от системата – софтуерът, никога не е бил пускан, с изключение на тестовете при внедряването.

За какво става въпрос?

Внедряването на интелигентната система за управление на трафика бе спечелена от консорциум „Пловдив интелигентни транспортни системи” с партньори „Телелинк ЕАД” и „Шлотхауер § Бауер”. Цялата система струваше 6,2 млн. лева без ДДС.

Тя включва интeлигeнтни cвeтoфapни ypeдби нa 50 ĸpъcтoвищa,  сиcтeмa зa пpeдocтaвянe нa пpиopитeт нa aвтoбycитe, oбcлyжвaщи мacoвия гpaдcĸи тpaнcпopт,  внeдpявaнe нa cиcтeмa зa видeoнaблюдeниe (ССТV) нa oпpeдeлeни лoĸaции, изгpaждaнe и внeдpявaнe нa пoдcиcтeми и oбopyдвaнe зa цeнтъpa зa yпpaвлeниe нa тpaфиĸa.

Всичко това е изпълнено.  Първоначално точките, които бяха внедрени в системата за видеонаблюдение на трафика бяха 50, а след това тя бе надградена с още 20 контролера, които могат да се регулират в реално време. В града има разположени 24 камери за видеонаблюдение в реално време, които са 360-градусови. С тях специалистите наблюдават кръстовищата. Когато бъде забелязан някакъв проблем в даден район, режимът на работа може да бъде променян. 

В момента системата работи така, че има 24/7 по двама диспечери в Центъра за управление на трафика. Циклограмите на самите светофари работят по определена програма, която е зададена от центъра на трафика. Така в определените часове на бул. „Руски” или „6 септември” вървят 4 различни програми според деня или натовареността. При проблеми  на някоя точка – катастрофа, задръствания, ремонт, диспечерите виждат къде е проблемът и започват да променят циклограмите, но отново по предварително зададени  параметри. С други думи ако видят, че става голямо задръстване на Чифте баня от Тунела, те пускат повече зелена светлина за тях, за сметка на другите 3 направления. След това виждат, че заради по-големия поток, става задръстване на следващото кръстовище и така коригират и него. Отделно имат  т.нар. системата  за приоритет на градския транспорт. Те получават сигнал, ако даден автобус закъснява с трафика и съответно му се прави съответния кордон.  Отново чрез въпросните диспечери.

По никакъв начин не изглежда това да са умни светофари, нали?

Всъщност цялата система работи според възможностите си, но от Община Пловдив се оказва,  че винаги са ползвали системата единствено като дистанционно управление. Т.е. те са използвали възможностите й да могат дистанционно и с човешка намеса да променят циклограмите.  В целия този набор от инструменти съществува програма, която всъщност трябва да е в основата на цялата система.

Според приемо-предавателния протокол на 16 позиция в Центъра за управление на трафика се намират софтуер – “Ines+” и ITS  „Smart City”. Именно това е интелектът на въпросните умни светофари, оказва се обаче, че досега нито един експерт или IT не е пускал системата, защото… никой не може да борави със софтуера, за да получи ефекта.

Какво представлява “Ines+”?

Както описахме по-горе в момента циклограмите на светофарите са зададени според наблюденията на диспечерите. След това самите те сменят светлините сигнали при проблем. Колко обаче могат да проследят диспечерите? 1,2, 5 кръстовища? Т.е. те не могат да следят постоянно потокът от едно кръстовище, как ще се отрази на следващите три при интензивен трафик, те могат да вземат решение на базата това, което виждат, но останалата част от трафика остава встрани.

Именно това е функцията на въпросния софтуер. Той получава информация от всяко кръстовище през трафик детекторите и взима решения каква циклограма да пусне или регулира, на базата на анализа на всички кръстовища вкарани в системата. С други думи при проблем на 2 кръстовища се взимат съответните решения, с които те трябва да се разтоварят,  без да засегнат съседните 10.

Оказва се, че това никога не е правено. Никога не е събирана и достатъчен брой база данни за цялото движение в града в рамките на 30 дни. Това е основополагащо за работата на въпросния софтуер. Ако няма непредвидена ситуация, циклите и движението на всеки един светофар и кръстовище са идентични, те се вкарват в системата, която знае какво да очаква, а вече при проблем да реагира. 

Възможно е тази база данни да е била в стария сървър на системата, но както TrafficNews писа той бе изгорял при странни обстоятелства, а след това заменен с нов.

С други думи тази система за 6,2 млн. лева е просто нови светофари,  камери и дистанционно управление за тях, но не и интелект. Софтуерът  просто стои в компютъра и чака някой да го пусне. Заради липса на експерти обаче това не може да се случи.  Вместо да се търсят IT специалисти с адекватни възнаграждения на граждански договори, с такива се назначават юристи, пиари и всякакви консултанти в различните звена. 

В Центъра за трафика вече има един пътен инженер, който преглежда системата, но дали ще бъде само той достатъчен? Едно е сигурно – Пловдив чака вече 5-та година интелектът на умните светофари най-после да заработи. Дотогава имаме просто нови светофари с дистанционно копче и преценка на диспечера. Зам.-кметът Тодор Чонов пък се похвали, че трафикът се е оправил на база 10 десни секции по кръстовищата. Дали обаче е така? 

Нелепо изглежда, когато в цял свят се въвеждат подобни смарт сити системи в Пловдив да слагаме турбинно движение на светофарите и десни секции, за да преработим система, която всъщност никога не е работила. Със сигурност човешкият фактор не може да се елиминира, но той трябва да се намесва само при проблем, а не постоянно да натиска копчета, и да се чуди как да реши проблема.