Пет консорциума подадоха оферти за концесията на летище София, съобщиха от министерството на транспорта. Британски, германски, френски и датски компании са сред претендентите за 35-годишна концесия. Получените в срок заявления за участие бяха отворени от комисията в закрито заседание. 

В срока за подаване на заявления и оферти са получени заявления от следните участници:

1. Консорциум „Витоша“ с водещ член "Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид". Участник в консорциума е и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд, с едноличен собственик Бейджин Кънстракшън Ейнджиниринг Груп;

2. Консорциум „Соф Кънект“ с водещ член "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС". За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Флугхафен Мюнхен;

3. Консорциум "ССБ София Еърпорт ДжейВи" с водещ член "ССБ Зауервайн & Шефер Бау АГ". За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено Копенхаген Еърпортс А/С;

4. „Фрапорт България“ ЕАД. За изпълнението на изискването за технически способности и финансови възможности е посочено "Фрапорт АГ Франкфурт Еърпорт Сървисис Уърлдуайд";

5. Консорциум „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ и „ТАВ Хавалиманларъ Холдинг“ А. Ш. с водещ член „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ. За изпълнение на изискването за летищен оператор е посочено „Еърпортс Де Пари“ ЕС. ЕЙ.

Комисията за провеждане на процедурата следва да извърши действията по допускане на участниците, съобщават от ведомството на Росен Желязков.

Офертите на допуснатите участници ще бъдат отворени в открито заседание на комисията, което ще се проведе на 9 май 2019 г.

КОИ НАДДАВАТ ЗА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ:

Първият кандидат, заявил се и официално е Manchester Airports Group (MAG). Компанията притежава и управлява три летища във Великобритания. Това са Манчестър, лондонското "Станстед" и Ийст Мидландс, което е специализирано в превоза на товари. Трите аерогари заедно обслужват близо 60 млн. пътници годишно, 70 авиокомпании и 745 хил. тона карго. Летище "Станстед" е купено от MAG през 2013 г. То отчита 40% ръст на пътниците до момента, а това в Манчестър - 33%. Manchester Airports Group е публично-частна компания.
 
Акционери са местните власти на район Манчестър и Industry Fund Management (IFM). IFM e инвестиционен австралийски пенсионен фонд, притежаващ дял в 16 летища в Австралия и Европа, включително летище Виена. За концесията на летище София MAG ще участва в партньорство с Beijing Construction and Engineering Group International (BCEG). Китайската държавна компания обявява себе си за една от 50-те най-големи строителни компании в света, като в момента изгражда един от най-големите авиационни проекти в света - пекинското международно летище Даксинг, което ще разполага с 9 писти и ще обслужва 130 млн. пътници годишно. Китайската компания работи с MAG от 2013 г. по инвестиционния проект Airport City, който се строи на територията на летище Манчестър и е на стойност 2.2 млрд. лв.

Aéroports de Paris Group
Groupe ADP оперира трите летища под бранда Paris Aéroport, под който попадат три парижки летища. Глобално групата управлява 26 летища в света през 2017 г., през които са преминали 228 млн. пътници. При предишната процедура за концесия на летище София групата тръгна с турския бранд TAV, в който френската компания има 46% участие.
 
TAV беше оператор на летището в Истанбул Ataturk, но то от дни не работи заради новия мегапроект в Истанбул, и затова Aéroports de Paris Group търси нова силна възможност за присъствие в Източна Европа, каквато добра опция е София. TAV управлява и други летища в Грузия, Тунис, Саудитска Арабия. През 2011 г. тя влезе за 20 години в македонските летища в Скопие и Охрид, а през 2013 г. с ангажимента за инвестиции от 331 млн. евро и на летището в Загреб, което е с капацитет наполовина на този на софийското. Френската група има участие и в холандската Royal Schiphol Group, оперираща летището в Амстердам.

Fraport
Много активен на последната права е бил и операторът на летището във Франкфурт Fraport. Компанията вече има силно присъствие на авиационния пазар в България като оператор на двете черноморски летища Варна и Бургас. Тя има 60% участие в дружеството концесионер "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт", като неин местен партньор е компания от групата на "Химимпорт".
Fraport има силно присъствие и в региона. Съвместно с гръцката Stantel, част от холдинга Copelouzos на Димитрис Копелузос, тя оперира 14 летища в Гърция. Управлява и летищата в Любляна, Анталия и в Санкт Петербург. Компанията оперира още две летища в Бразилия, летището в Лима, Хановер и една аерогара в Китай.

Летище Мюнхен с фонда Meridiam
Кандидат е летището в Мюнхен, която ще участва заедно с фонда Meridiam. Фондът Meridiam е базиран в Париж, като е с фокус инфраструктурни проекти в Европа, Северна Америка и Африка. Летището в Мюнхен е втората по натовареност аерогара в Германия след Франкфурт.

Летище Копенхаген 
Петият кандидат летище Копенхаген, собственост на Københavns Lufthavn. Освен оператор на летище Копенхаген, команията менажира и летището в Малмьо. Компанията е създадена през 1925 г., като в момента Дания има 39.2%. Мажоритарен собственик е Copenhagen Airports Denmark ApS (CAD). Последната се контролира от пенсионните фондове Ontario Teachers’ Pension Plan (OTPP) и Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). През 2018 г. през летище Копенхаген са преминали 30.3 млн. пътници, като средната им бройка на ден е 83 хил.