Букет от бонбони вместо традиционните цветя за 8 март. Това предизвикателство отправя към пловдивчани флористът Варта Саркисян, която от седмици се подготвя за днешния Международен ден на жената – един от най-натоварените за нея през годината.

„По принцип смятам, че пионери в това отношение са руснаците. Както в много други неща, и във флористиката имат много добри изпълнения. Бонбонените букети се правят от 2006-2007 г. Първоначално те са били традиционните седмици или с друг брой бонбони - 13, 14, 24. След това ние продължихме да ги правим, но ги доусъвършенствахме, като наблегнахме на някакви детайли, които слагаме - пеперуди, разноцветни хартии, цветни шнурове от тел, перли, скелетирани листа. По този начин всеки букет изглежда различно”, разказва пред TrafficNews Саркисян.

Според нея комбинацията от цветове е изключително важна. Смята, че половината от букета го прави точното съотношение на цветовете. Важно е дали ще има голям контраст, или ще бъде преливане на нюанси в една гама. „Това е по отношение на класическите форми на букетите. С течение на времето си дадохме сметка, че, за голямо мое съжаление, спряхме да работим с цветя, повече работим с хартия. Това го налага потреблението. Ако клиентът иска нещо максимално обемно за минимална цена, ние сме длъжни да измислим вариант, в който да го предложим. Има букети, които за сумата от 7.50-8 лева изглеждат значително големи, а всъщност са само три стръка гербер”, обяснява фролистът.

Бонбонените букети първоначално изработвали само в кръгла форма. Постепенно и при тях започнали да смесват материали. Към традиционния целофан добавили органза и зебло. За да създадат обем, към бонбоните добавяли хартиени рози и маргарити. И в продължение на 2-3 години този тип букети били изключително предпочитани от клиентите.  

„Човешкото око обаче се пренасища и започнахме да прави някакви по-разлети форми - в съдинки, кашпи, в плетени панери, с повече сухи материали. Тогава вече и формата е различна. Дали ще е разлята, дали елементите ще са построени на височина. Така или иначе се базираме на това да има баланс и равновесие в една аранжировка, като смело смесваме цветове”, посочва Варта Саркисян.

Освен огнените цветове, които винаги са на мода, харесвано и от по-млади, и от по-възрастни дами е лилавото. Все пак водеща при избора на букети остава цената. Според наблюденията на флористката, клиентите могат да се разделят на няколко категории. По-големият процент просто искат да купят една китка - колкото по-евтина е тя, толкова по-добре. В тази категория попадат зюмбюлите, които в последните години масово навлизат на цветарския пазар. Други клиенти са склонни да дадат малко повече пари - в рамките на 10 лева, но за тази цена очакват чудеса. Има и дългогодишни клиенти, които дават по 20-30 лева, както и естети с финансови възможности, които могат да си позволят да оставят 50-60 лева в магазина.

„Целофаните, макар и да се използват за изработката на букети и да запазват в някаква степен цветята, според мен са отживелица. Смятам, че цветята са красиви сами по себе си и няма смисъл да ги повиваме. По-скоро в годините целофанът беше изместен от крафт хартията (тип амбалажна). На Запад се подаряват точно по този начин цветя, като обаче те не се подреждат по точно определен начин. Т.е. това е наръч от еднородни или разнородни цветя, които, отивайки на гости, ние  поднасяме на домакинята, тя маха тази хартия и поставя цветята във вазата. Тук, в България, клиентите биха искали цветята да са подредени, да е придаден допълнителен обем”, обяснява Саркисян.

Тя отрича обвиненията, че цветарите у нас тенденциозно вдигат цените по празници. Казва, че зареждането е от Холандия. Еквадор, ЮАР и Кения и на борсата преди 14 февруари или 8 март розите са по-скъпи, като понякога разликата е в пъти.