В разгара на лятото от МОН съобщиха, че учебната година ще се удължи с една седмица за учениците от 1 до 11 клас. Новината се разпространи сред социалните мрежи със скоростта на светлината, а обществените реакции не закъсняха.

Логично, най-активна в обсъждането на проекта, се оказа пряко заинтересованата страна – учениците. Пряко обичайните разделителни линии, този път школниците, досущ като едно, заеха враждебна позиция срещу намеренията на управляващите да посегнат на най-свидното им – лятната ваканция.

Десетки изпратиха крайно негативни становища в редакцията ни. Коментарното поле под новината за подготвените реформи от МОН, публикувана от TrafficNews.bg, почерня от словесния ропот на пловдивските ученици. Те определиха идеята, използвайки всички нюанси на слабоумността, а част отправиха неприлични препоръки към радетелите на въвеждането на европейската дължина на учебната година. Доводите им „против“ могат да бъдат обобщени в следните категории:

  1. Топлото време

Мнозина изтъкнаха, че юлският месец се слави със сахарски температури, а стотици училищни здания, все още не разполагат с климатични системи. Други подчертаха, че въпреки високите температури, учителите следят за строг дрескод и пожалиха съученичките им, които са задължени да ходят с дълги панталони.

  1. Неефективният учебен модел и учебници, както и методика на преподаване

Учениците подчертаха, че проблемите не опират  до дължината на учебната година, която по тяхно мнение и към момента е достатъчно протяжна. Посочени като основни проблемни теми за размисъл са неразбираемият материал, прекаленото затрупване с учебна информация, начинът на преподаване и мотивацията на учителите.

  1. Нередовността на учениците през учебната година и особено в крайните ѝ седмици

Оказва се, че класните стаи се изпразвали прогресивно с приближаването на последния учебен ден. А отсъствията на учениците били на толкова високи нива, че било абсурдно да се завишават с прибавянето на една седмица. Учениците недоумяват защо е необходимо да се включват 5 дни, които по тяхно мнение, няма да бъдат усвоени правилно. Някои от тях заплашват със стачка и бойкот, бидейки категорични, че няма да стъпят на училищна територия след 30 юни.

  1. Европейският съюз и неговите стандарти

Може би основна е дискусията за лансираното съкращаване на ваканцията, от гледна точка на мотива, че така продължителността на учебната година, че бъде уеднаквена с тази в страните в Европа. Наш читател нареди така мерите, които трябва да бъдат предприети, ако се впуснем по гонене на „европейското“:

„Нека да имаме компютри във всяка стая, да учим два езика, да ходим на училище в 9:30, да имаме две големи междучасия и да свършваме в 15:00.“

Това практически значи, че двусменният режим трябва да бъде прекратен, а редовната ученическа смяна да го измести. Този дебат е повдиган многократно, но сградният фонд е в недостиг и съответно добрата идея на хартия, не може да бъде въведена.

Друга дама е дори по предприемчива и далновидна, предлагайки заплатите, здравеопазването, социални помощи и инфраструктурата ни да бъдат приведени също по европейски стандарт.

Рядко са противните мнения в защита на мерките, въпреки че медиите изложиха тезите на известни родители и специалисти, които посочват, че голямото прекъсване на лятната ваканция води до разрушаване на дисциплината и избледняване на придобитите знания. Сред възрастните също не липсват противници на идеята: „Децата имат нужда и от своето детство, не само от учене. Ще помоля инициаторите на тази идея - спомнете си за вашето детство, за игрите навън, за радостта ,която сте изпитали“.

Припомняме, че предложението за удължаване на учебната година е в проектна фаза и всеки е свободен да изрази позицията си пред компетентните институции до 28 август. 

Traffic News се интересува от вашето мнение, като за тази цел от днес стартира анкета, в която Ви питаме: „Как да бъде намалена ваканцията на учениците?“

Очакваме вашите отговори, а дотогава вижте позицията на читателите ни, съчетаваща упреци на некомпетентност, мислене само в количество, но не и в качество и категоричен отказ за приемане на новите мерки: