Кресненското дефиле е най-смъртоносният път у нас. Всеки километър от прохода е взел по две жертви и осем тежко ранени при челни катастрофи за последната петилетка, пише в. „Телеграф“. В критичната отсечка от 15 км загиват средно по 7 души годишно, сочат данните на асоциацията на пострадали при катастрофи.

Днес председателят й Владимир Тодоров заедно с експерти от още 15 организации ще дадат предложения как трасето за южната ни съседка може да стане по-безопасно. Заради тапите от тирове, които се образуват в отсечката, нивата на замърсяване са по-високи, защото се шофира на по-ниски предавки, твърдят експерти. Пътят през дефилето към Гърция е критичен, тъй като там е концентриран международният превоз от тирове. Желаещите да почиват по гръцките плажове също трябва да минат през него. Когато стане катастрофа със загинали, се образуват километрични колони, а шофьорите трябва да висят по 5 часа в задръствания. Годишно в дефилето стават около 60 катастрофи.

Три варианта за улесняване на пътя за Гърция се обсъждат. Единият от тях предвижда дефилето да бъде еднопосочно към южната ни съседка, а на връщане към София да се строи изцяло нов път. Сред вариантите е строеж на 12-километров тунел, който да заобиколи цялото дефиле, но това е сред най-скъпите проекти. Смята се, че прокопаването на тунел ще струва между 1 и 1,5 милиарда лева. Сред обсъжданите варианти беше магистрала „Струма“ да продължи през Кресненското дефиле, но този проект би имал сериозно негативно влияние от екологична гледна точка.

Другият натоварен международен път Русе-Бяла, традиционно с голям брой катастрофи, също е взел 7 жертви за 2016 г., но отсечката е 3 пъти по дълга – 55 км, в сравнение с коварния път през Кресна. Първото място по смъртност се държи от отсечката Ябланица – разклона за Тетевен след магистрала „Хемус“ с 8 жертви за 2016 г. Там критичният участък също е по-дълъг от този в Кресна.

Магистрала „Тракия“ не е в списъка на 9-те най-кървави шосета, но крие коварни капани при дъжд, които не попадат в анализите на Пътна полиция. Критичен там е 66-ият километър, на който 28 шофьори са излетели от пътя заради аквапланинг, тъй като пътят е с обратен наклон.

Два остри десни завоя, единият от които на спускане след слизане от магистрала „Хемус“ в посока София-Варна, изненадват шофьорите в района на ловешкото село Бресница. Там има ограничение от 60 км/ч, но водачите опитват да изпреварват на спускане, защото преди него има серия от завои, зад които се образуват тапи. Риск крие и излизането от бензиностанция „Лукойл“ на разклона до село Торос. Повечето от шофьорите правят забранен ляв завой след напускане на бензиностанцията, вместо да продължат по пътя за София, което ежедневно създава предпоставки за катастрофи.

Снимката е илюстративна!