Изморени, изнервени, мръзнещи полицаи пазят вече втора година границата с Турция от потока от бежанци, идващи от Сирия и Афганистан. Служителите работят при нечовешки условия, прекарват нарядите в палатки, край печки „циганска любов”, които всеки момент могат да подпалят висящите найлони на навесите,  липсват тоалетни, затънали са в боклуци, а комуникацията между два съседни наряда става с „подвикване и подсвиркване”, тъй като няма радиостанции за всички. Така изглежда специализираната полицейска операция на границата през очите на комисията, която през ноември прави проверка на място. Месец преди вчерашния инцидент, при който край Горно Ябълково се обърна ЗИЛ с полицаи и шофьорът загина, комисията изпраща доклад за обстановката до министъра на вътрешните работи Веселин Вучков.

Проблемите се трупат повече от година, но явно са пренебрегвани от предишното ръководство на министерството.  Протестите на командированите са заглушавани /вероятно с обещания или натиск/, но през последните месеци сигналите да нарушения надхвърлят критичната маса и МВР-шефовете изпращат комисия, в която влизат и представители на няколко синдикални организации. Резултатите са стряскащи.   Описаната картина е такава, че ако човек не погледне датата на доклада, ще реши че той е писан някъде 60-те години на миналия век.

Палатките, използвани от нарядите са нефункционални, не се отопляват добре, а освен всичко друго не са пожаробезопасни. От 5 200 кубика дърва за огрев , които е трябвало да бъдат доставени ГПУ-Болярово, са пристигнали 100 кубика и то нарязани на парчета по метър. За да се топлят полицаите трябва сами да събират дърва или вместо да пазят браздата, да режат  еднометровите цепеници. „Комисията констатира, че битовите отпадъци се изхвърлят безразборно в близост до местата за почивка.  От началото на операцията полицаите са получили само по един чувал за смет!”, пише в доклада.

По план на браздата трябва да има изградени 130 външни тоалетни, но към момента такива няма. Явно всеки се спасява както може. За да са на закрито при дъжд и сняг полицаите са си направили собственоръчно заслони от клони,шума и найлони. Липсват аптечки, както и лични предпазни средства – дезинфектанти и латексови ръкавици. С един  и същ транспорт се извозват задържаните незаконни емигранти и полицаите. Служителите основателно се страхуват за здравето си, защото в последствие се оказва, че някои от емигрантите са приносители на хепатит и други тежки зарази. Униформите и кубинките им са износени, липсват гумени ботуши.

Проверката установява, че няма достатъчно станции за връзка „Тетра”. „Ако един служител без станция установи нарушение, или пък бъде нападнат, той трябва да сигнализира на съседния пост чрез подсвиркване или подвикване. Така е разпоредил г-н Димитров от Главна дирекция Гранична полиция. Това е неприемливо за съвременна България” са написали проверяващите в доклада. Те са открили голям брой нарушения при спазването на часовете за дежурства - 12 часовият наряд става 16 часов, като се включи и времето за транспорт. 

Част от транспортната техника е повредена , липсват автомонтьори, които да ремонтират камионите, които са извън строя. Към момента на проверката от 315 автомобила на границата -  104 са повредени, а от 25 камиона, неработещи са 5.  Причините са липса на автомонтьори,  бавно осигуряване на резервни части  /работи се с поръчки до 24 000 лв без ДДС, а след това започва ново договаряне/. В деня на проверката в ремонтния пункт в Елхово  за сервиз чакат 50 коли, а вътре работят  само 2 –ма монтьори.

Трагедията край Горно Ябълково пък е била предизвестена.

„Пътят от Горно Ябълково до браздата е с дълбоки коловози. Пътят не е заравняван от започването на полицейската операция. Дори камион с висока проходимост много трудно се придвижва. Наклоните са големи и има опасност да се обърне. Това го споделят водачите на камионите ЗИЛ. За тях е голямо напрежение, когато трябва да се спускат от границата. Желанието им е това да е първата и последната командировка на границата, защото техническото състояние на машините е лошо. Основният проблем са спирачките и скъсаните платнища.” Това е записано в доклада на представителя на Сдружение „Синдикат на служителите в МВР” Иво Тодоров.  

За съжаление опасенията се оказват абсолютно основателни и това се оказва последната командировка на 34-годишния Асен Асенов. Той остана затиснат под обърнатия ЗИЛ, а двете му деца останаха сираци.  

Есклузивно интервю с пловдивски полицай, който разказва за ужаса на границата и за готвените протести на униформените - ВИЖТЕ ТУК 

TrafficNews.bg