От ранни зори, последните няколко дни, София е застлана от жълтеникава мъгла.

Синоптиците не са предупреждавали за пустинни пясъци от Сахара, а системите за чистота на въздуха, не отчитат превишаване на праховите частици над столицата. Напротив – картите са обагрени в зелено, което означава, че столичани дишат чист въздух.

Какво тогава е това?

Учените го наричат летен смог, който е предизвикан най-вече от автомобилните изпарения. Безспорно през зимата вина за мръсния въздух носят топлоцентралите, печките на твърдо гориво…, но за този тип смог са виновни колите ни и то предимно старите, дизеловите автомобили, които са без филтър за твърди частици. А в София от тях има бол

Митовете, развенчани от медиците!

СМОГЪТ Е НАЙ-ЛОШ ПРЕЗ ЗИМАТА

Отоплителният сезон и прословутите софийски температурни инверсии (атмосферно явление, при което топлият въздух не се издига нагоре, а остава над повърхността) имат видим ефект върху смога. Но всъщност той е най-опасен през лятото, в най-горещите и слънчеви дни, защото тогава под влияние на слънчевите лъчи азотните съединения, изпускани от ауспусите, се свързват с летливите органични съединения като бензен, формалдехид и пр. Тази реакция създава най-различни вредни вещества, но най-вече озон, твърдят медиците.

Във високите слоеве на атмосферата той е полезен, защото поглъща част от смъртоносната слънчева радиация. Но ако го вдишваме, си е чиста отрова. Озонът е свръхреактивен. От свързването му с водата (по лигавицата и в белия ви дроб например) се получава водороден пероксид - веществото, използвано от фризьорите за изрусяване. Вдишването на озон предизвиква най-различни респираторни заболявания. Световната здравна организация изчислява, че 5% от смъртните случаи от рак на белия дроб са предизвикани от замърсен въздух (или 800 000 случая годишно).

ПРАХЪТ НЕ Е ТОЛКОВА СТРАШЕН

Видимите с просто око прашинки, с диаметър около 10 микрометра, също са опасни за здравето, но голяма част от тях се филтрират от естествените ни защити - лигавицата на гърлото и носа, фините косъмчета в ноздрите и пр. Двигателите с вътрешно горене обаче изпускат т. нар. фини прахови частици, или PMI 2.5 (защото диаметърът им е под 2.5 микрометра - 1/30 от дебелината на косъм). Тези частици безпрепятствено достигат белия дроб и оттам попадат в кръвоносната система. Свързват се с холестерола в кръвта и го правят "по-лепкав" и по-склонен да образува прегради. Затова и в градовете със замърсен въздух рискът от инфаркт е с 10-15% по-висок.

СМОГЪТ ВРЕДИ САМО НА ДРОБОВЕТЕ

Всъщност замърсеният въздух се отразява на цялото тяло. Споменахме сърдечно-съдовите заболявания. Освен това той стимулира настинките и грипа, предизвиква кожни проблеми - от акне до екзема. Смогът е чисто физическа преграда за ултравиолетовите лъчи, което е добре като превенция срещу рак на кожата, но намалява количествата витамин D, които тялото ви синтезира, и води до рахит при децата.

НИЩО НЕ МОЖЕ ДА СЕ НАПРАВИ

От години ни се втълпява, че на автомобилния пазар у нас не могат да се въвеждат по-строги екологични норми заради ниската покупателна способност на населението. Това щеше да е смешно, ако не беше толкова опасно. Да се въвеждат екологични норми не означава автоматично да се преследват старите автомобили. Но би било добре данъчните власти например да правят разлика между 30-годишен дизелов двигател без филтър за фини частици, и 30-ггодишен малък бензинов мотор с газова уредба. 

В перспектива единственото решение за смога в градовете е да се премине към електрически транспорт - било зареждан от мрежата, било с водородни горивни клетки. Емисиите от него също не са нулеви, разбира се, защото зависи как е произведено електричеството, с което го зарежда. Да, към момента електрическите возила са доста скъпи, но дори да не е така, със сигурност разходите ще са по-малки от колосалните пари, които в момента харчим за лекарства.