Софийският градски съд  задължи Столична община да мие основните улици в София два пъти месечно от май до септември, а в останалата част от годината – веднъж месечно. Съдът задължава и общината в срок до две седмици да представи план за изграждане на велоалеи, включително и такива между крайните квартали на града до централната градска част.

Общината е задължена да информира на специално изградените табла, на спирките на градския транспорт и на сайта си какви са нивата на фини прахови частици и какви са нивата на замърсяването на въздуха.

Всичко това е част от временните мерки, които съдът наложи, докато приключи делото за мръсния въздух, което бе заведено от граждани и неправителствената организация "Група за чист въздух".

Решението на съда не е окончателно и може да бъде обжалвано от общината. През май съдът назначи екологична експертиза, която да установи какъв въздух са дишали хората в София между 2015 и 2017 г.

От Общината обясниха пред Trafficnews, че тези мерки така или иначе се изпълняват постоянно и присъстват в програмата, затова и решението на съда няма да бъде обжалвано.

От екипа на кмета Йорданка Фандъкова обясниха, че от 2017г. ежегодно се увеличава честотата на миене на улици и булеварди. За тази година са осигурени пари от план сметката по чистота за двойно увеличение на миенето на основни улици и булеварди през летните месеци (от май-до септември) -от 12 пъти през 2018 г. на 24 пъти през 2019 г.

Освен миенето през летните месеци, в бюджета има заделени пари и за измиване и почистване на основните пътни артерии и вътрешно-квартални улици след зимата. Общо за тази година е планирано машинно измиване на над 230 хил. декара. С цел намаляване на нивата на фините прахови частици през зимните месеци в последните две години се мият и големите пътни артерии през зимните месеци.

Със заложеното по-често миене се осигурява предписаното от съда измиване на над 10 хил. декара месечно. Средствата за миене идват  от такса битови отпадъци, като от нея се финансират и дейностите по събиране и оползотворяване на битови отпадъци, както и рекултивацията на старите депа, обясняват още от общината.

По-труден е въпросът с постоянните данни за замърсяването на въздуха. 

"Информацията е предоставена на наши експерти. Не знаем обаче до колко е технически възможно по електронните табла да излиза информация за гражданите, свързана със качеството на въздуха", поясниха от "Московска" 33.

Адвокатите Димо Господинов и Иван Велов искат да се направи преценка на това дали действията на Столична община са били адекватни, ефективни, дали е управлявала достатъчно добре дейностите по качеството на въздуха в общината.

"Търсим отговори на въпроси как Столична община е управлявала дейностите, свързани с качеството на въздуха, за които ние твърдим, че има страшно много пропуски, а действията са били хаотични, неефективни, нецелесъобразни и нецеленасочени. Смятаме, че голяма част от вината за замърсяване на въздуха в София е на Столична община", обясни след предишното заседание адвокат Господинов.

Междувременно в доклад на икономическия министър Емил Караниколов до кабинета се съобщава, че Държавната агенция за метрологичен и технически надзор ще има нужда от около 536 хил. лв. допълнително в бюджета за 2019 г. заради възложеното ѝ задължение да контролира качеството на въглищата и брикетите, предлагани на пазара.

Сметките показват, че тази дейност ще струва по около 1 млн. лв. на година.

Предвидено е 20 инспектори да проверяват местата за продажба, а 17 от тях ще бъдат новоназначени. За техните заплати до края на 2019 г. са необходими 136 067 лв.

От разбивката на останалите суми се разбира, че ще се правят по 140 проверки месечно, като при тях ще изготвят по 18 анализа в акредитирани лаборатории. Тези анализи ще струват около 41 хил. лв. до края на годината. От разчетите в доклада се вижда и че за съхраняването на пробите ще са необходими складови помещения, което ще струва още 12 хил. лв.

За новите дейности по контрол на въглищата и брикетите ще са необходими нови помещения, а ремонтът, който трябва да бъде направен, ще струва около 62 хил. лв. Пресметнато е, че за новите инспектори ще са необходими 7 автомобила, които предстои да се купят. Сумата, която трябва да бъде отделена за автомобилите, е 158 130 лв.

Нова система информира за мръсния въздухИнформационната система предоставя възможност за преглед на данни в реално време