Сдружение между французи и турци с най-високо плащане на година към държавата за летище София. Петата и последна оферта за концесията на летище София, която беше отворена днес от специалната комисията в Министерството на транспорта, се оказа и най-висока по отношение на предложеното концесионно възнаграждение за държавата.

Френско-турският консорциум между „Еърпорт дьо Пари“ и "ТАВ хавалиманларъ холдинг" А.Ш. предлага годишно концесионно възнаграждение от 32,8 млн. евро и общи инвестиции в размер на 903 млн. евро, пише "Монитор".

Консорциумът предлага прекратяване на дейността на Терминал 1, като преди това трябва да бъде разширен Терминал 2. До 2030 г. трябва да бъде построен новият Терминал 3 на летището. Програмата на консорциума е разделена на три фази, като ще бъде финансиране на 100 процента от банкови кредити. Сумата, която държавата трябва да получи, трябва да достигне до 2,3 млрд. евро.

Сдружението очаква пътниците към края на концесията или 2055 г. да достигнат до 20,9 млн. годишно, което е ръст от 3,1% на година. При товарите е планирано увеличение е 2,4 на сто годишно от 20,9 тона до 51,2 това. Увеличение на търговските приходи от 4,3 евро през 2020 г. на пътник до 13,5 евро към края на концесията ще бъде постигнато чрез намаляване на разходите. Оперативната печалба преди данъци (EBIT) ще достигне 21,9 евро на пътник през 2055 г., което е своеобразен ръст от 190% спрямо прогнозираните данни за 2020 г.

Второ по големина концесионно възнаграждение предлага консорциумът „ССБ София Еърпорт ДжейВи, в който е оператора на летище Копенхаген. Сумата за държавата е от 26,05 млн. евро на година. Според идейния план през 2021 г. трябва да започне изграждането на Терминал 3, което да приключи за три години. 75 на сто от финансирането ще дойде от кредити, останалите са собствени средства. Офертата, както и всички останали, включва повече паркоместа, като при „ССБ“ те ще бъдат 800 в многоетажна сграда. Ще бъде построен и нов център за наемане на автомобили. В обвързващото предложение консорциумът не посочи прогноза за развитие на пътникопотока.

Консорциумът „Соф Кънект“, между летище Мюнхен и фонда Meridiam предлага третата по големина оферта за летище София. Тя включва годишна концесионна такса в размера на 24,5 млн. евро, както 608 млн. евро капиталови разходи в четири фази в следващите 35 години. В първата се предвижда ремонт на Т1 и Т2, като в най-стария терминал се предвижда ремонт на 5200 кв.м., а от по-новата сграда ще се осъвремени 14000 кв.м. В Терминал 2 ще бъде изграден нов коридор за пристигащите пътници. По време на фаза 2 до 2030 г. консорциумът предвижда изграждане на Терминал 3 и увеличаване на броя на пътниците до 12,3 млн. души. Дотогава новият терминал трябва да замени старата аерогара. Терминал 3 ще бъде 55 000 кв. м. и на 800 метра от метростанцията. В трета фаза се предвижда на мястото на Терминал 1 да бъде изграден карго гара и да се добавят 3800 кв.м. Към Терминал 3. В четвъртата фаза от развитието на летището, около 2043 г., ще се добавят 2500 кв. м. към Терминал 3, според разчетите на консорциума пътниците трябва да са 18 млн.

Най-известният у нас кандидат от всички е оператора на летищата във Варна и Бургас – Фрапорт, който обслужва и летището във Франкфурт. Неговата оферта е четвърта по стойност - 21 млн. евро на година. Фрапорт предвижда пътниците да достигнат 19 млн. души годишно. Според плановете Терминал 1 ще продължи да съществува, но само за вътрешни линии, а Т2 и бъдещия Т3 ще бъдат свързани. Новата аерогара ще бъде на 300 метра от метростанцията, планира се построяването на фотоволтаичен парк, модерен карго терминал и офис сграда. Предвидените инвестиции за периода възлизат на 615 млн. евро.

Най-ниската предложена оферта е на консорциума „Витоша“, в който влизат „Манчестър Еърпорт Груп Оувърсийз Инвестмънтс Лимитид“ и BCEGI Кънстракшън (Великобритания) Лтд. Но предвидената сума за капиталовите разходи е най-висока - около 1 млрд. евро. Офертата включва годишно концесионно възнаграждение от 19,948 млн. евро. Прогнозираните годишно авиационни приходи се изчисляват на 308,9 млн. евро. Очаква се мрежата от международни дестинации да се разшири до 150 дестинации. Концесията ще генерира 1,7 млрд. евро печалба за България за целия период. Предвижда се и изграждане на Терминал 3, който да замени все още действащия Терминал 1.