Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа – износът им към България расте.

Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли "втора ръка" у нас.

Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18% през миналата година, у нас то се запазва.

В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия – в автокъщите залежават около 350 000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.

Доскоро дизелите бяха най- разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче - дизелите минаха в категорията на най-нежеланите.

"Дизелът в Италия умира и това не е само италиански проблем, а европейски. От 2018-та много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е - къде отиват старите дизелови коли – в Близкия Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването", коментира Джузепе Гамбакорта – автоексперт в Италия пред Нова тв.

В момента 80% от вносът на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила - като 65% от тях са дизел.

"Засега вратата към нас е отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат", каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.

Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – на над 10-годишна възраст.

"Пак стигаме до покупателната способност – едно подновяване на автопарка би коствало много средства, които за много от българите са непосилни", коментира шофьорът Антон Антонов.

"И това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия – да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия", казва Румен Дунев.

Заради по-ниския разход - Антон също залага на кола с дизелов двигател. Според него замърсяването идва не толкова от вида гориво, колкото от поддръжката на автомобила.

"Има и дизели, има и дизели. Според мен ако един дизел е поддържан с всичките филтри, катализатори – работи напълно оптимално", казва той.

Около 60% от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел. Като само един на всеки десет автомобила е нов, а не "втора ръка". И вносителите и производителие го потвърждават.

"В България търсенето на дизеловия автомобили остава високо – противно на търсенето в Западна Европа", казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.

"Продължава търсенето на дизеловите автомобили – тъй като в България няма механизъм – законов и финансов – по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили", коментира Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.

Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро.

"Това, което може да се случи – е някои от тези автомобили, да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне на някои от по-старите сегменти автомобили в България", казва Александър Миланов.

"Ако те дълго време стоят там – проблемът с тяхната техническа поддръжка – ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 – автомобили, ако дойдат тук – България ще си обнови автопарка, а не да го състари", коментира още Цветелина Цанева.

Автомобилният транспорт у нас е един от основните източници на замърсяване – но след битовото отопление, който е най-големият причинител на наднормени нива – основно на фини прахови частици. Автомобилният транспорт е замърсител в най-големите градове на страната.