По-добри заплати и условия на труд, социална защита и обучение за работещите в транспорта. Това са приоритетите на синдикатите днес, в условията на ускорените икономически, технологични и социални трансформации, през които преминава транспортния сектор. Това заяви председателят на Съюза на транспортните синдикати в България (СТСБ) Екатерина Йорданова по време на XVIII

Годишна конференция на Мрежата на синдикалните организации от европейски столици (ECTUN), която се провежда в София под егидата на Европейската конфедерация на профсъюзите (ETUC) и Европейския синдикален институт (ETUI).
Във форума участват 30 синдикални организации от 12 европейски столици – София, Атина, Белград, Берлин, Ла Валета, Лондон, Мадрид, Москва, Осло, Париж, Рим и Рига."

Екатерина Йорданова припомни, че в рамките на тази година в София е постигнато 10% увеличение на заплатите на работещите в четирите дружества на столичния градски транспорт. Предстои подписване на 3-годишно споразумение за 30% поетапно увеличение на възнагражденията до 2022 г. в "Столичен автотранспорт", "Столичен електротранспорт", "Метрополитен" и Центъра за градска мобилност. От април с още 10% се увеличават заплатите на водачите, търсят се решения и за работещите в сервизите.

Според Йорданова преструктурирането на икономиките трябва да има и своята социална добавена стойност. За да се случи един истински справедлив и устойчив във времето преход към по-екологично съобразна и зелена икономика, трябва правителствата и местkите власти да създадат механизми за защита и подпомагане на работниците, което включва курсове за преквалификация, придобиване на ключови и специфични за сектора цифрови умения, както и  създаване на нови зелени работни места.

Този принцип трябва да се прилага както в обществения транспорт, така и в енергетиката, и във всяка сфера от икономиката на едно общество, препоръча Йорданова.​

„Полагаме необходимите усилия за подобряване на условията на труд и заплащането на работещите в транспортния сектор. Създаването на условия за достоен труд зависи от всички нас, от всички участници на пазара на труд, заяви в своето изказване и министърът на труда и социалната политика Бисер Петков. По думите му развитието на транспорта и мобилността в европейските столици зависи от редица фактори – степен на икономическо развитие, състоянието на инфраструктурата, публични инвестиции, гъстота на населението, доходи на домакинствата и т.н. Той посочи като пример София.

„Модернизирането на инфраструктурата и превозните средства в българската столица са от ключово значение за развитието на транспортната система и подобряването на мобилността. Всеки непредобеден гражданин на София може да
види видимата промяна по улиците и булевардите. Замяната на морално остарели и замърсяващи елементи от транспортната система с нови и екологични чисти такива, води както до намаляването на замърсяването в града, така и до подобряването на
условията на труд на работещите в сектора", каза още министърът.

"Преди дни проведохме дълъг и сложен диалог с представителите на синдикатите за проблемите в градския транспорт. Имахме
тежки разговори, но никога не изпуснахме добрия тон и не пропуснахме основните проблеми на работещите в градския транспорт. Мога да кажа, че тази година се случи най-голямото увеличение на заплатите на водачите от двете общински
дружества в градския транспорт, като това увеличение е с между 25 и 28%. 

Изключително съм доволна от този диалог, защото само така можем да се справим с популизма. Ясно е, че чрез популизъм се печели много по-лесно и по-лесно се
убеждават хората да повярват в него. Наясно сме с проблемите на водачите и условията им на труд", категорична беше Йорданка Фандъкова. Тя благодари на синдикатите за тяхното предложение да се направи една дългосрочна програма за
транспортния сектор.

 

 Участниците в събитието бяха привествани също от генералния секретар на Европейската конфедерация на труда Лука Византини и Филип Поше, генерален директор на Европейския синдикален институт.