Депутатите решиха да бъде премахнат пътният знак Е24, който предупреждава шофьорите за камери, засичащи превишената скорост.

Промяната, внесена от ГЕРБ, все още не е окончателна, тъй като днес беше гласувана само на първо четене. Мнозинството, подкрепящо промените, обаче беше красноречиво – 165 депутати „за” (ГЕРБ, БСП и Обединени патриоти) срещу 26 въздържали се (ДПС и „Воля”) и нито един против.  

Според вносителите на предложението, когато водачите биват уведомявани чрез поставянето на знак пред полицейския автомобил с мобилна камера, те намаляват скоростта само в зоната на знака и след това продължават движението си с превишена скорост. Така се губел възпитателният ефект върху всички шофьори и се развивало чувство за безнаказаност.

От ДПС и „Воля” изразиха подозрения, че идеята е да се събират пари във фонд „Пътна безопасност”, които после управляващите да използват не за подобряване на безопасността и контрола, а както и за каквото преценят.

Според тях, предложените сега от мнозинството стъпки са недостатъчни и няма да има особена полза от тях.

Междуведомствена група, в която влизат представители на отговорните институции и неправителствени организации, решава за какво да бъдат изразходвани средствата, отговори Цветан Цветанов, председател на вътрешната комисия и един от авторите на промените.

Предишните изменения предвиждат 50% от събраните глоби да отиват във фонда, но когато приключи календарната година средствата не остават в него и сметката се занулява. Това го правело и не особено ефективен. Затова, според Цветанов, фондът трябва да се „рестартира”, за да може глобите да се инвестират и в превенция каквато е обучение на учениците по пътна безопасност.

През 2009 – 2012 г. спасените животи са около 1180, а за глобите и камерите има доста спекулации, опитващи се да внушат, че държавата иска да събира някакви пари, защити промените той.

Мерките са пожарникарски, предприети по указание на премиера, коментира Красимир Янков от БСП. Трябвало да се намери обаче консенсус по темата и затова левицата ще ги подкрепи.

Социалистите обаче държат за конкретни предложения и мерки от министъра на вътрешните работи, с които да се намалят значително инцидентите по пътищата.

От ДПС обявиха, че ще се въздържат и между двете четения ще имат свои предложения. Халил Летифов отбеляза, че с тези промени не се решават проблемите, защото няма добро обучение в училищата, като в същото време България е водеща в класацията по катастрофи в ЕС и целта е да се напълни касата на управляващите, а не да се решат въпросите с превенцията.

Връщате партизанщината – криенето по храсталаците, подкрепи го Рамадан Аталай. Оправете пътищата, създайте надлези и подлези, каза той.

От шест месеца до година ще бъде прекратявана регистрацията на автомобил, управляван от неправоспособно лице, определи още парламентът с промените на първо четене в Закона за движението по пътищата.

Само в 10% от случите на произшествия собственикът и водачът са едно и също лице, посочи Павел Христов, един от вносителите.