Върховна административна прокуратура е възложила още на 17 май миналата година на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да извърши проверка за нерегламентирана дейност на  "Такси Максим" ООД, срещу която се вдигнаха на протест столичните таксиджии. Това става ясно от съобщение на държавното обвинение, което е поискало в проверката да се включи полицията и данъчните.

"Целта на тези действия е установяване на нарушения на Закона за автомобилните превози, от рода на реализиране на таксиметрови превози, без да са издадени изискуемите разрешения както на фирмата - организатор, така и на водачите на леки автомобили", пише още в съобщението.

 

На шофьорите от "Максим" са съставени актове, а колите им са спирани за движение за 6 месеца. Вследствие на установеното при проверките е сезирана Комисията за защита на конкуренцията, от която е образувано производство за проучване на евентуално извършени нарушения чрез използването на мобилни приложения.

Към момента от Върховната административна прокуратура е изискана конкретна информация - за броя на нарушенията от началото на проверките, на съставените актове за установяването им и издадените наказателни постановления и за постановените заповеди за налагане на принудителни административни мерки. Освен това е ангажиран изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за налагане на имуществена санкция и на „Такси Максим“ ЕООД, допуснало визираните нарушения освен глобите на физическите лица.

"Такси Максим" действа като забраненото през 2015 г. с решение на Върховния административен Uber-такси, която изпълняваше транспорт на пътници по сходни на "Максим" правила. 

"Такси Максим" е създадено в Русия и действа в още няколко държави, а управител на дъщерното дружество у нас е руснакът Игор Жмахин. Набирането на клиенти през мобилно приложение накара няколко професионални сдружения и организации - "Съюз Такси", "Национален съюз на превозвачите", "Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи", "Асоциация на таксиметровите синдикати в България", Синдикален съюз "Сила", а също така Столична община и Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" да алармират КЗК.

В сигналите се посочва, че услугата има белезите на таксиметров превоз на пътници, доколкото се извършва с лек автомобил срещу заплащане, по заявен от пътника маршрут чрез мобилното приложение "Максим", което осъществява връзката между пътника и фактическия изпълнител на превоза в противоречие с действащата законова и подзаконова нормативна база относно таксиметровия превоз на пътници.