Повече часове за кормуване вместо зубрене на листовки, поне 6 часа на магистрала, 10 в тежък градски трафик и два по тъмно. Това очаква кандидатите за шофьорски книжки още наесен, ако обсъжданите от институции и бранша промени бъдат одобрени от просветния министър Красимир Вълчев.

 Според тях часовете за практическо обучение на желаещите да получат свидетелство за управление за най-масовата категория "B" ще бъдат увеличени с 11 на 42, а в същото време тези по теория ще се намалят от 40 на 26 часа. Това предлага работна група, която включва представители на министерствата на образованието, транспорта, вътрешните работи, Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", висши учебни заведения и браншови организации.

 Промените могат да станат факт още от септември, ако тестовете бъдат одобрени от министерството на образованието.  За въвеждането им пък се настоява от създадената в края на миналата година Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата”, оглавена от Малина Крумова.

 Анализ на пътнотранспортните произшествия у нас показва, че младите водачи са най-рисковата група на пътя. Смъртността сред шофьорите между 18 и 25 години е с 20% по-висока от всички останали. По-добрата подготовка трябва да намали и броя катастрофи по вина на неопитни водачи.  

 "До този момент компонентите на обучението бяха разписани в методиката, но без конкретни изисквания за продължителността им и липса на ефективен контрол. Това създаваше както предпоставка за нелоялна конкуренция, така и за явяване на шофьорски изпит без придобиване на ключови умения като управление на магистрала, скоростен път, при намалена видимост и др.", коментират от ДА "Безопасност на движението по пътищата".

 Работната група е решила кормуването извън населено място да бъде поне 6 часа, като половината са по магистрала или скоростен път. Пожелателно е записано също курсистите да се пробват при интензивен трафик. Досега такива изисквания изобщо не е имало.

 Другата новост е курсистите да имат поне 10 часа в интензивен трафик в града. Минимум 2 часа ще трябва да карат по тъмно или в условията на намалена и ограничена видимост.

От автошколите, начело с шефа на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов, вече сметнаха, че ако новите изисквания станат факт, шофьорските курсове ще поскъпнат с поне 200-300 лева и ще струват около 1000 лева. За да се намали скока нагоре, се режат и часовете по теория, които излизат средно 20-30 лева. Предстои дискусия по темата между най-големите браншови организации Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, Съюзът на преподавателите по авто-мото подготовка, Националният автоинструкторски съюз, Българската асоциация на пострадали при катастрофи и Българското обединение на шофьорите..

Друг от широко дискутираните въпроси в хода на обсъжданията бе дали да се създаде възможност част от обучението да се провежда на симулатор. Държавна агенция “Безопасност на движението по пътищата“ и част от работната група подкрепяха идеята да се допусне възможност до 4 часа от задължителните часове по кормуване да могат да се провеждат и на симулатор.

Целта е да се насърчи навлизането на нови технологии и практики в обучението без то да има задължителен и обвързващ характер за школите. Предложението обаче не бе прието от мнозинство от участниците в дискусиите, затова не е част от методиката. Както и до сега центровете по автообучение ще могат да провеждат подобни практични занятия на симулатор, но те няма да се вземат предвид при отчитане на задължителния брой часове по практика.

Все още не е ясно и какви ограничения ще бъдат наложени на младите шофьори в  новия Закон за движение по пътищата. Една от идеите е в първите шест месеца те да могат да карат сами автомобили с максимална мощност до 50 киловата (около 67 конски сили). За да седнат зад волана на по-мощни машини, те трябва да бъдат придружавани от правоспособен водач със стаж над 5 години, който не е употребил алкохол или наркотици и не е оставал без книжка през последните 5 години. Освен това новите шофьори ще получават две трети от максималния брой контролни точки (26 вместо 39 към днешна дата), а оставащите една трета ще им се дават след две години шофиране без нарушения.