Френско-германският консорциум "Соф Кънект", с водещ партньор парижкия фонд "Меридиам Ийстърн Юръп Инвестмънтс САС" и с участието на оператора "Флугхафен Мюнхен", взима на концесия летище София за 35 години. Решението беше обявено от министъра на транспорта Росен Желязков, който обясни, че договорът може да бъде сключен след 15-дневен срок, ако няма обжалване пред КЗК и Върховния административен съд.

Желязков е приел протокола на комисията, която оценява освен финансовите и техническите предложения на петимата участници в продължение 90 дни.

 “Соф Кънект” предложи 24,5 милиона евро годишно концесионно възнаграждение за българската държава и 608 милиона евро инвестиции в софийския аеропорт. Концесионерът ще има ангажимент да изгради трети терминал на летището, което трябва да се случи през първите 10 години от избирането му. От друга страна възнагражденията, които ще получава всяка една година от срока на концесията, трябва да бъдат в размер на не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности.

Летището в Мюнхен е второто по натовареност в Германия по брой обслужени пътници след Франкфурт и седмото най-натоварено в Европа.

Определеният за победител консорциум е оценен с 86,12 точки. На второ място е класиран консорциума, в който са “Еърпортс Де Пари” и турската “ТАВ хавалиманларъ Холдинг”. Точките, които имат са 80,31.  “Фрапорт България” заема трето място с 80,19 точки. Четвърти са консорциум "Витоша", в който са “Манчестър еърпорт” и британското дружество на китайската “Пекин кънстракшън ейнджиниринг груп”, който има 78,45 точки и пети са “ССБ София еърпорт джейВи” с летищен оператор “Копенхаген еърпортс”. Консорциумът е оценен с 66,15 точки. 

Министър Желязков обясни, че при оценяването 55% тежест има финансовото предложение, т.е. парите които ще влизат в държавата от концесионното възнаграждение, а 45% тежест има техническата оферта, която включва общ план за развитие на летището, бизнес план, финансов план, стратегия и предвиждания за трафик, авиокомпании пътници. 

 От "Соф Кънект" представиха стратегия за развитието на летището и ръста на пътниците, която ще бъде реализирана в четири фази. През първата е предвидено увеличаване на пасажерите до 8.8 млн. до 2022 г. Планирано е да се направи ремонт на терминалите 1 и 2, както и открит паркинг за автомобили.

Втората фаза на проекта им предвижда увеличаване на пътниците до 12.3 млн. до 2030 г. Тогава ще бъде направена и най-голямата инвестиции в изграждането на нов трети терминал от 608 млн. евро. Третият терминал ще бъде разположен на около 800 метра от станцията на метрото и ще има 11 местостоянки. Разстоянието от летището до самолета ще се минава пеш от пътниците, а не по-ръкав, заради предпочитанията на нискобюджетните авиокомпании. Ще бъде построен и нов паркинг за 1459 автомобила.

През третата фаза на развитие е планирано броят на пътниците да нарасне до 14.5 милиона до 2035 г. Заложено е новият терминал да бъде разширен с още 10 местостянки, а най-старият терминал 1 да се превърне в карго летище.

През последната четвърта фаза ще продължи разширяването на третия терминал, а пътниците ще се увеличат до 18 млн. през 2040 г.

Новият терминал и реконструкцията ще се изпълняват от партньора на "Меридиам" – австрийската "Щрабаг", която е добре известна на българския пазар. Компанията участва в изграждането на втория терминал на софийското летище и имаше доста проблеми с пускането му в експлоатация, включително се стигна до съдебни претенции между "Щрабаг" и държавата.

"Соф Кънект" обещава още летищните такси да останат "конкурентни", както и да изградят авиационна академия за обучение на кадри. Техен финансов консултант е "УниКредит".

Консорциумът декларира, че може да набере над 420 млн. евро външно финансиране от международни финансови корпорации и банки, както и да ангажира 130 млн. евро собствен ресурс за инвестиции в летище "София".