3 млрд. лева на година печели електронната търговия у нас. В сметките не влизат фирмите, които са регистрирани в чужбина както и големите търговски вериги, които предлагат онлайн пазаруване. Голям е и процентът на сивата икономика, който също не може да влезе в крайната сума, която безспорно е доста по голяма.

Според председателя на Асоциацията за електронна търговия Петър Ванчев печалбата на електронната търговия у нас започва от 500 млн. лв и може да достигне до близо 5 млрд. По думите му НСИ трябва да вземе предвид по-обективна методика, която да работи на база дейността на куриерските фирми.

Причината за това е, че 80% от електронните магазини ползват услугите на доставчик, докато едва 20 на сто от интернет търговците предлагат собствен разнос на стоки, обяснява председателят на БАЕТ пред "Монитор".

"Над 10 000 са активните сайтове за онлайн търговия в България. Общият им брой е 30 000, но останалите са неработещи или полуработещи. Чуждите, с версия специално за нашата страна, са между 500 и 1000. От няколко години ръстът в електронната търговия се дължи основно на инвестициите в сектора за разширение, нови портали и реклама, а не толкова на нарастване на потребителското търсене и съответно пазарът да отговаря на него", обяснява още Ванчев.

По думите му на практика се е достигнало ниво, което затруднява разрастването му повече, отколкото при класическите форми на търговия.

"Вече всички пазаруват през интернет, не само младите, защото потреблението е отражение на начина на живот. Имаме и клиенти на над 70 години", казва председателят на БАЕТ.

Всяка година онлайн търговията у нас върви нагоре с до 20 - 30%, сочат официални данни от края на 2018 г. Според доклад на една от големите банки у нас, секторът на електронната търговия в България ще продължи да расте устойчиво, като очакванията са за 27% ръст.

Това не е изненадваща цифра. Мрежата вече е станала неизменна част от живота на почти всеки, а пазаруването онлайн в забързаното ежедневие е много удобна алтернатива. Едни от секторите, които се развиват най-бързо според данните, са поръчка на храна онлайн, дом и градина, а от онлайн услугите с най-голям темп през идните години ще растат туристическите пакети, онлайн застраховките и закупуване на билети за събития.