Лятото, в големите горещини, е много приятно да имаш климатик в автомобила. Зимата обаче болшинството от водачите на моторни превозни средства забравят за него, пише Факти.бг. 

За мнозина работата му е свързана само с повишаване на разхода на гориво, но всъщност климатичната инсталация на колата трябва да се включва и през студените месеци от годината. Защо?

Като за начало, трябва да припомним, че автомобилите с климатични системи се делят на такава с климатики с климатроник, като последният се отличава с електронна част, която сама регулира температурата в купето. В системата има газообразно вещество, което е с налягане от порядъка на 20 атмосфери.

Схемата на неговата работа е съвсем проста и се основава на законите на термодинамиката: при компресиране фреонът се загрява, а когато се разширява - се охлажда. Системата на устройството е затворена и хладилният агент циркулира по неговата верига.

Самият въздух, който влиза през климатичната инсталация в купето е доста по-сух. Поради температурната разлика влагата от въздуха се кондензира в клетките на радиатора на изпарителя. По този начин потокът вътре в купето се изсушава. Попадайки в салона на колата този въздух жадно започва да поглъща влагата.

Този ефект може много добре да се използва през зимата, когато стъклата се запотяват. Включите ли климатика, те ще се отпотят много по-бързо. Мизерната разлика в разхода на гориво не си заслужава. Бързото отпотяване на стъклата е не само удобство, а и влияе пряко на т.нар. пасивна безопасност.

Има и още една причина, поради която трябва да включвате климатика през зимата. Специалистите препоръчват това да става минимум веднъж месечно. Причината е, че хладилният агент в системата се използва и за смазване на частите на компресора, както и удължава живота на уплътненията и свръзките. Ако тези гумени съединения се разсъхнат, изтичането на фреон се случва на момента.

Източник: Dunavmost.com