Учени доказаха, че още преди 4000 години, през Бронзовата епоха, жените са се отправяли на дълъг път, за да си търсят мъж и да създадат семейство. А паралелно с това са разнасяли познания и до най-отдалечените кътчета.

Пожелаят ли да си създадат семейство, жените се активизират. И ако не успеят да открият мечтания мъж в близката околност, те тръгват да го търсят по-далеч. ,.

Изследователи от няколко германски института проучиха многобройни скелети и стигнаха до извода, че в Бронзовата епоха младите жени на възраст от 17 години нагоре често са тръгвали на дълги походи, за да си намерят мъж и да създадат семейство. Резултатите от тези проучвания бяха публикувани от американската академия на науките PNAS.

„По всичко личи, че в Бронзовата епоха жените са били изключително мобилни", обяснява Филип Щокхамер от университета „Лудвиг Максимилиан" в Мюнхен. И припомня, че и предишни изследвания са стигали до същия извод. Въпреки това обаче и до днес е разпространено жилавото убеждение, че обикновено мъжете са се отправяли на далечен път, докато жените са си оставали у дома. Тъкмо обратното, твърди Щокхамер, който е ръководител на цитираните изследвания: „При мъжете не открихме доказателства за далечни пътешествия"

За учения този извод е много вълнуващ. При това не само защото се оказва, че жените несъзнателно са съдействали за освежаването на генетичния фонд. Щокхамер предполага още, че жените са разнасяли много нови познания и до най-отдалечените кътчета. Например за оръдията на труда и за обработката на метали.

Онези 84 жени, чиито скелети учените са открили в затънтени баварски селца, очевидно произхождат от по онова време много напреднали региони - най-вероятно от територии в днешна източна Германия и Чехия. Щокхамер припомня, че през онзи период въпросните региони са били много напред в областта на металургията. Разстоянието от там до отдалечените баварски селца възлиза на 500-600 километра, които жените очевидно са извървявали пеша.

Факти и хипотези

Но как учените са установили откъде произхождат тези жени? Тайната е скрита в кътниците им. През първите години от живота си всеки човек натрупва определени количества стронций в костите и в зъбите си. Там този химически елемент се запазва хилядолетия след смъртта на човека, пише Дарик. Тъкмо на базата на този стронций учените могат да установят с какво се е хранил и къде е живял въпросният индивид.

И още нещо: по време на изследванията си учените не са открили скелети на потомството на онези жени, пристигнали преди хилядолетия в Бавария. Щокхамер е сигурен, че те са имали деца. Но смята, че децата нарочно са били отпратени другаде - за да се включат в други общности и да разнасят нататък познанието. Засега това е само хипотеза, но Щокхамер е убеден, че скелетите ще разкрият още вълнуващи тайни.