Изследователският робот "Филе", който се приземи на повърхността на кометата 67Р "Чурюмов-Герасименко", е спрял работата си, тъй ато батерията му се е изтощила, съобщи Европейската космическа агенция (ЕКА).

Връзката с апарата е била изгубена в 2:36 ч. българско време.

Сигналът беше загубен и вече няма комуникация с робота, съобщава ЕКА в социалната мрежа "Туитър" .

Учените от ЕКА обявиха, че роботът е успял да предаде към Земята събраните данни. С помощта на сондата "Розета", която спусна робота върху кометата, е потвърдено, че той е на същото място, на което е поставен.

След спускането си роботът се оказа заобиколен от скали и на сянка, което попречи на слънчевите му батерии да се заредят и да осигурят захранването му.

"Европейската космическа агенция не получи сигнали от робота "Филе" по време на планираните днес усилия за установяване на контакт с него", заяви един от ръководителите на мисията "Розета" Паоло Фери, цитиран от Асошиейтед прес.

Учените изпратиха команда за извършване на ротация, за да може роботът да излезе от сянката, в която се намира, и слънчевите му батерии да се презаредят. Дори ако ротацията е успешна, ще са нужни дни или седмици, докато батериите на "Филе" складират достатъчно енергия, за да изпратят отново сигнал.

"Филе" се оттегля на заслужена почивка на повърхността на кометата "Чурюмов-Герасименко", но преди да навлезе в хибернация, изпрати всички данни, събрани след историческото си кацане, предаде Франс прес."

"Това е огромен успех - всички са много радостни", увери Стефан Уламец от екипа. Първите резултати от изследванията ще бъдат публикувани през следващите няколко седмици. "Важното сега е да оцелее, докато изчаква по-добри мигове", отбеляза Жан-Пиер Бибринг от екипа.

Последните съобщения, публикувани в профила на "Филе" в "Туитър", гласят:

"Малко съм уморен. Получихте ли всичките ми данни? Може да подремна малко",

"Благодаря на ЕКА и "Розета"! Успях! Аз станах първият космически кораб, кацнал на комета и извършил изследвания! Но още нищо не е приключило" и "Животът ми на кометата току що започна. Скоро ще ви разкажа повече за новия си дом 67Р.... хрррр".

"Филе" кацна на кометата "67Р/Чурюмов-Герасименко" във вторник. Историческата операция бе извършена на разстояние повече от 500 милиона километра от Земята. "Филе" се превърна в първия изследователски апарат в историята на изучаването на космическото пространство, който достигна до повърхността на комета.

Учени разглеждат успешното кацане на модула "Филе" на повърхността на кометата като третото епохално събитие в покоряването на Космоса след полета на Юрий Гагарин и кацането на американски астронавти на Луната. Те смятат също, че кацането на изследователска сонда на комета е "най-дръзкият проект" в историята на непилотирана космонавтика.

Един от специалистите го сравнява с уцелването на бактерия с карабина от голямо разстояние.

Роботът има за цел да открие в ядрото на кометата органични молекули, които вероятно са играли роля за появата на живот на Земята, защото кометите са най-примитивните обекти в Слънчевата система.

Общата стойност на проекта се изчислява на 1,3 милиарда евро.

TrafficNews.bg