Ежедневно виждаме снимки на лунни пейзажи по родните пътища, за които хората се жалват, че за тях се иска винетка. Народният гняв почти винаги е оправдан, но един пловдивски път, може би бие всички рекорди по абсурдност.

Това, което виждате на снимките е третокласен републикански път  -  862, който по презумпция трябва да свързва Пловдив с Девин през Михалково.  Според законовите разпоредби републиканската пътна мрежа се поддържа от „Агенция пътна инфраструктура”. Идеята е важните пътища да бъдат поддържани от държавата, за да не се изпада в патова ситуация и да няма средства за ремонт или почистване. Е, иронично, ситуацията с този път е тъкмо обратната.  Пътят Пловдив – Лилково, в частта си между разклона за Бойково и крайното село, е не само разбит, той просто не прилича на пътна отсечка, пък камо ли републиканска. През целия 16-километров участък са само кратери и ями, пълни с вода. Излишно е да се споменава, че през зимата без високопроходими коли този път е невъзможен за взимане.

Още по-ироничното е, че ремонтът на съоръжението бе „започнат” през 2007 година… Точно преди 10 лета бе поставена информационна табела, на която се вижда изпълнителя и какво ще се прави по пътя. Уви, след слагането на настилката тип „трошен камък”, нищо не е направено.  Оттогава „за спомен” стои само информационната табела.

Републиканският път свършва няколко километъра след селото до близката хижа. Проектът, който отлежава по чекмеджетата в АПИ, предвижда чрез Лилково да се минава през Чуруково, за да се включи в Михалково към Девин.

И вървейки от иронията към забавната част, този път съществува в… Гугъл! На картите на интернет гиганта целият пътя е даден като съществуващ. Местни разказват, че често туристи „хващат” този път и стигат до гората, когато разбират, че този маршрут е само виртуален.

Свързахме се и с АПИ, за да видим докъде е „стигнал” ремонтът. Ето и цялото писмо на АПИ без редакторска намеса:

„До края на седмицата предстои демонтиране на табелата. Ремонтът на път III-862 Пловдив – Лилково е преустановен през 2009 г., поради липса на средства. От тогава досега третокласният път се поддържа чрез програмата за текущ ремонт и поддържане на Агенция „Пътна инфраструктура“, в съответствие с разполагаемия финансов ресурс. За трайното подобряване на състоянието на отсечката е необходим основен ремонт на пътя и агенцията търси и разглежда възможностите за осигуряване на необходимите средства.

Средствата, от които се нуждае републиканската пътна мрежа са в пъти повече от разполагаемите в момента. Затова е важно колкото се може по-скоро да бъде изградена и въведена тол системата, която ще позволи в ремонта и поддържането на републиканските пътища да се инвестира много по-голям финансов ресурс и пътният сектор да бъде устойчив и самофинансиращ се.”

Въпреки деликатния отговор, че скоро пари за този път няма да има, нашето запитване към АПИ, все пак е дало частични резултати. 

По време на инспекцията на пътя Пловдив – Асеновград, на която бе премиерът Бойко Борисов, шефът на АПИ Дончо Атанасов е поискал от Областното пътно управление количествено-стойностни сметки колко ще струва ремонта на пътя за Лилково.

Дали скоро ще бъде сложена нова табела на пътя Пловдив – Лилково предстои да разберем. Но един съвет, ако от Гугъл мапс ви предложи този маршрут,  не се доверявайте…