Колко пари бяха налети в инфраструктурни обекти в Пловдив и какъв е резултатът от тях? Обикновено това са най-обсъжданите въпроси от хората в края на годината, тъй като засяга и най-много хора. Неслучайно за един кмет се съди най-вече по това, какво е построил той през мандата.

Равносметката за 2016 година: Изхарчени около 35 милиона лева за основните инфраструктурни проекти и още близо 50 милиона за започнати обекти, като в това число влиза 30-милионият заем, както и санирането.

От къде са парите?

Дори да се вземе условно сумата от 85 милиона лева, по която се случват нещата под тепетата в последната година, почти всички пари не са от общинската хазна, макар голяма част от тях да трябва да бъдат върнати . 30-милионният е заем е именно такъв. Още 20 милиона лева ще дойдат по програмата за Енергийна ефективност на правителството. Около 13 милиона бяха усвоени по Транспортния проект през тази година, а 6,5 милиона лева бяха дадени целево от Републиканския бюджет.  Така излиза, че около 15 милиона лева са дадени от общинската хазна, колкото и всяка година са т.нар. свободни пари, които отиват за капиталова програма

Завършените обекти

Безспорно най-важният инфраструктурен обект, който бе завършен бе булевард „Васил Априлов“.  Премахването на паветата, цялостната реконструкция и разширяването на булеварда от Централна гара до „Войнишка слава“ струваше около 7  милиона лева. По-голямата част от тях бяха отпуснати от Републиканския бюджет. Довършването на булеварда вероятно ще е догодина и ще струва поне още 3 милиона. Пари отново ще се търсят от държавата.

Съседните павирани улици също бяха ремонтирани.За асфалтирането на „Гладстон“ и „Захари Стоянов“ бяха дадени 1,5 милиона лева. Още половин милион лева отидоха и за „Любен Каравелов“ между „Руски“ и „Васил Априлов“

Единствената чисто нова улица, която бе построена през тази година бе „Проф. Цветан Лазаров“ в Лаута. Новата връзка между „Централен“ и „Тракия“ струваше на данъкоплатците около 2 милиона лева.

Останалите дейности на Общината бяха концентрирани върху преасфалтиране. От големите булеварди с нов асфалт се сдоби „Княгиня Мария Луиза“, както и част от „Цариградско шосе“. Там работите струваха над милион. Частични ремонти имаше и по други големи булеварди, които обаче имаха по-скоро аварийно естество.

Редица ремонти бяха направени и на невралгични вътрешноквартални улици, както и такива от обществен характер като улица „Ясна поляна“, която води до Младежкия център и зоопарка.

Един от най-важните проекти под тепетата е именно  зоологическата градина.  Разчетът дотук е около 3 милиона лева. На практика строителството при нея е завършило, като в момента се чака комисия, която да издаде Акт 16, след което може се докарат и първите животни. Въпреки че гръмна скандал около строителството на зоопарка, а в момента Софийска градска прокуратура разследва Общината заради издадените строителни разрешения и провеждането на ЗОП, не се очаква това да забави пускането на зоопарка.

30-милионният заем

Четири основни обекта са заложени в парите теглени от кмета Иван Тотев. Усилена работа кипи „Коматевско шосе“ и „Руски“ и не чак толкова по „6 септември“ между моста на Адата и Цариградско шосе. Срокът на изпълнение е цели 730 дни, което продължава да дразни пловдивчани, но според Общината и фирмата „Щрабаг“ дейностите ще приключат по-рано, а в срока ще бъде завършен и новия булевард „Северен“.

Транспортният проект

След велоалеите, които безспорно качиха стотици пловдивчани на колелета,  и интелигентните светофари, които продължават да разделят пловдивчани, тази година бяха усвоени над 13 милиона лева за системата за градския транспорт.

Дигиталните табла, оборудването на автобусите и електронното таксуване бяха направени с пари от Европа.Макар и досега по-голямата част от тези неща да работят, от Общината смятат, че всичко е наред и и нещата си вървят нормално.

Санирането

Над 170 блока в Пловдив бяха одобрени по Националната програма за енергийна ефективност, а по сметките на Общината бяха преведени 20 милиона лева, с които избраните панелки ще бъдат обзаведени с нова дограма и топлоизолация.

Очаква се работата по тях да започне през първите месеци на март

Ефектът

Лятото по булевардите бе истински кошмар за всички, които трябваше да прекосяват града, след като започнаха ударните ремонти. След пускането на завършените булеварди голяма част от хората продължават да смятат, че трафикът в града е ужасен и че това се дължи най-вече на новите светофарни уредби.
Отговорът на този проблем обаче съвсем не е еднозначен и не може да се сведе само до „умните светофари“.  Истината е, че в Пловдив се регистрират все повече и повече автомобили. Почти всяка четвърта кола не е с пловдивска регистрация, а по-голяма част от хората не минават транзит, а живеят тук. Проблемът засяга и презастрояването, както и прираста на града, който е механичен, а не естествен.

Друг често задаван въпрос е дали стойността на тези булеварди и обекти не е прекалено завишен.

Истината е, че трафикът в града ще става все по-натоварен, ако не се строят пътища, които ще дават алтернатива за придвижване, а не просто да се правят козметични ремонти и реконструкции на съществуващи пътни отсечки.

По думите на кмета следващата  година усилията на градските власти ще е именно в строителството на такива обекти – булевард „Северен“, нов мост на река Марица, пробивът под Централна гара, както и връзката на Кукленско шосе с „Цар Симеон“. Те  трябва да изкарат транзитния трафик от центъра на града, което да облекчи движението в  Пловдив

Благовест Андонов, TrafficNews.bg