Пловдивчанин изрази гражданската си позиция като  даде кмета на район "Източен" на прокурор, заради липсата на адекватна реакция при случаите с горене на гуми край Столипиново. Преди седмица Венцислав Стоев предостави отговора на районната администрация, подписан от кмета Николай Чунчуков, според който от кметството признават, че в "определени моменти" се горят гуми, което е нарушение на Наредбата за околната среда.  Посочват, че случаите най-често са дело на непълнолетни лица от ромски произход. Те обаче "много рядко" можели  да бъдат заловени, защото паленето се извършвало... в часове извън работното време! Стоев настоява прокуратурата да направи проверка и да разследва кмета за престъпление по служба и срещу околната среда.

Това е пореден опит на пловдивчани да се потърсят отговорност от властите за качеството на въздуха, който дишаме. През 2011 година 120 жители на града заведоха дело за чистотата на атмосферния въздух и замърсяването с фини прахови частици, което е и първото по рода си в страната. Искът беше подаден през 2011 г. от фондация "Асоциация за европейска интеграция и права човека”.TrafficNews.bg  потърси за коментар по темата адвокат Михаил Екимджиев, който вече пета година защитава каузата.

 

-  Пловдивчанин даде кмета Чунчуков на прокурор, заради неглижирането на проблема с обгазяването заради системното палене на гуми в „Източен”. Вие от няколко години се опитвате да накарате Община Пловдив да поеме отговорност за замърсения въздух. Според вас какви са шансовете му да получи адекватно отношение?

 -  За съжаление минимални. И двата случая ние не искаме нещо извънредно. Искаме просто администрацията да изпълни своите задължения, така както те са разписани в куп законови и подзаконови актове. Години наред прекрасният ни град, Европейската столица на културата оглавява черните статистики за града с най- много дни, в които има превишаване на концентрацията н а фини прахови частици /ФНП/ в атмосферата. Като се има предвид, че България е на първо място по замърсяване в Европейския съюз, това означава , а и се потвърждава от данни на Евростат, и при положение че в града няма никаква тежка индустрия, означава че Пловдив е на първо място от големите градове на ЕС по замърсяване на атмосферния въздух.

От 2007 година насам градът държи първенството с малки колебания, а тези колебания всъщност се дължат на бракониерския подход на общината, която за да замаскира този шокиращ факт, премести измервателната станция на баня „Старинна” и системно отразяваше плашещите данни. В хода на делото, което ние заведохме, тази станция бе преместена в топлофицирания жилищен район „Тракия”, където няма нито толкова натоварен трафик, нито домакинства, които се отопляват на твърдо гориво. Логиката на разполагане на тези станции, според директива на Европейския съюз, е те да бъдат разполагани на невралгичните места, където замърсяването е най- голямо и там е най- опасно за живота и здравето на хората.

И то не заради статистиката, а за да може гражданите да бъдат своевременно предупреждавани. Особено тези които са с хронични заболявания на дихателната система, застрашени от инфаркти, инсулти, деца, възрастни , бременни да се предпазват. В мегаполиси като Рим, Атина, Париж, където замърсяването е в пъти по-малко , властите забраняват движението на частни автомобили в центъра или се редуват четни с нечетни номера.

 -   Разполагате ли с данни как това се отразява върху здравето на хората?

 -   Все повече данни от медицински изследвания, проведени през последните 15- 20 години, установяват че ФПЧ в много по-голяма степен от другите, причиняват не само алергии, туберкулози, рак на белите дробове, но и са фактор за нарастващия брой инсулти и инфаркти.

 -   Има ли медицински доказателства за пряка връзка между замърсяването на атмосферата и тези заболявания?

 -   Категорични. Това са данни на СЗО. Има и десетки доклади на водещи пулмолози от София и Пловдив в тази връзка. Поведението на местната администрация с  преместване на измервателната станция напомня поведението на партийните ръководители на държавата след Чернобилската катастрофа. Те крият проблемите и това е недопустимо в един град с будно гражданско общество, с хора, които са настроени да мислят с екологични категории. Хората , които се тревожат не само са покрива над главите си и за отоплението, а и за здравето на децата си, трябва да реагират изключително остро на това безобразие, граничещо с престъпление.

 -  Защо, според вас, институциите си заравят главата в пясъка? И докога ще продължи това?

 -  Това е въпрос на институционална култура и манталитет. Това са едни хорица попаднали там за един мандат. Тяхната темпорална перспектива е 4 години, те гледат за това време да усвоят каквито могат средства – за себе си, за близките си, за общината, за партията си. Никой не мисли за въвеждането на непопулярни мерки като ограничаване на трафика в центъра на града, на емисиите от твърдите горива, което вече трябва да е общинска и държавна политика, за  данъчни облекчения на хората които използват алтернативни горива като пелети, които инвестират в електромобили. Но това мислене е далечно за хората, които управляват града.

 -   Само преди няколко дни кметът предложи да бъде увеличена таксата престой в Синята зона на града. Това не е ли някаква мярка за ограничаване на трафика?

 -   Ако нямах съмнения в мотивите му, бих го аплодирал. Не е достатъчно само да се вдигне цената. Трябва да има буферни паркинги. Когато предлагаш една непопулярна мярка, ти трябва да я обезпечиш и да дадеш алтернатива на гражданите за придвижване и паркиране. Нещата не могат да стават на парче. Докато ние се занимавахме с този колективен иск, проследихме действията на общината през последните 15 години, виждаме как огромен публичен ресурс, пари на данъкоплатците, са изсипвани в проекти за състоянието на атмосферния въздух, плащано е на светила от София да изработват модели за това да знаем какво дишаме и да се вземат мерки. Значителна сума е дадена на британска компания, която има експертиза за оптимизиране на трафика за движение. Там критиката е унищожителна как нищо не се прави по въпроса.

Така ние направихме един одит на бездействието на общината как милиони са изсипвани за проекти, за програми , за отчети и нищо не се прави. До 2011 това е правено. След това, във връзка с нашето дело, заради което ние бяхме обвинени във всички грехове, започнаха да се случват някакви неща-  бе изградена мрежа от велоалеи, улиците се мият понякога, има несръчни опити за оптимизирани на трафика, но пък изчезнаха броячите по светофарите. Действията са на дребно и палеативни, действа се под натиск. 

Във вашия случай какво пречи тези извършители да бъдат арестувани, да им се наложат административни санкции и това да спре? А в същото време има пряка зависимост между увеличаването на ФПЧ и броя на смъртните случаи през лятото и през зимата, когато смогът е най- тежък.

Децата ни живеят в един най- красивите и богати на култура градове, а в същото време градът се задушава , без да има предпоставки за това. Няма индустриални предпоставки, ние не сме рудодобивен център. Всичко е от мръсните улици, от липсата на контрол при разкарване на инертни материали, закриха се тролеите. Има какво да се направи, но се иска грижа за живота и здравето на хората.

В тази насока темата пряко кореспондира с темата, че през последните две години Пловдив е на първо място по брой на смъртни случаи от пътно-транспорти произшествия. При положение че в София има 4-5 пъти повече автомобили и шофьори. Възмутен съм от изказванията на кмета и на шефа на КАТ, които казват че това било въпрос на лична отговорност. Водачите са едни и същи – и в София, и в Пловдив , и във Варна. Това че тук има най- много тежки катастрофи показва системен проблем, показва че организацията не е както трябва. Няма управленски капацитет за решаване на такива проблеми. Очевидно той е насочен към усвояване на парични ресурси от  грандомански проекти , защото нито от мерки за почистване на въздуха, нито от мерките за подобряване на безопасността на движение, могат да дойдат пари, които да бъдат разпределени по обичайния за държавата начин.

 -  Какво е вашето обяснение за големия брой на смъртните случаи?

 -    Ами нормално е колкото са повече автомобилите, толкова повече да са катастрофите и жертвите. Само че тук формулата е обърната. Това означава, че пловдивските улици са по-зле контролирани. И в София , и във Варна има гонки. Но все пак е въпрос на контрол. Естествено, че и поведението на шофьорите има значение. Може да се търси причина и в обучението на младите шофьори, тъй като и там има корупционни практики. Контролът зависи от Пътна полиция, а състоянието на пътищата- от общината. Не може катаджиите да стоят на някакви странни места, където има безсмислен пътен знак и просто да си попълват бройката актове.

 - Кога очаквате решение на делото за мръсния въздух и какво би произлязло от положителния или отрицателния му изход?

 -  При отрицателния ще се наложи да платим още пори на общината. Досега аз и Любозар Фратев сме платили около 10 000 лева такси. Може да се наложи да платим още, но знам че го правим в името на децата ни. Ако спечелим, в рамките на 6 месеца от решението Общината и РИОСВ трябва да предприемат такива мерки, че въздухът в Пловдив да отговоря на единните норми на Европейския съюз.

Обикновено чуваме оправдания, че замърсяването на въздуха се дължи на лошата географска позиция на града, но когато са въвеждани нормите, са взети показатели от градове, като Атина , Палермо, Рим – където концентрацията на прахови частици е много голяма.

 -  От какъв порядък ще бъдат санкциите за България, ако Европейския съд уважи жалбата на ЕК за замърсяването на въздуха?

 -   Делото  в Люксембург е в доста напреднала фаза. Преди седмица излезе становището на генералния адвокат по делото г-жа Кокот. Разгромяваща е критиката спрямо българските власти. 80 % от становищата на генералните адвокати се приемат от съда. Така че това  е процентът на шанса делото да бъде загубено. А това означава много тежки глоби и санкции. Понякога те са десетки хиляди евро на ден.  

Парашкева Иванова, TrafficNews.bg