Ние в TrafficNews.bg не само наблюдаваме неуредиците с електронните табла за градския транспорт, с които се сблъскват пловдивчани и гостите на града. Ние също така сме и потърпевши. Заради това в края на миналата седмица направихме простичък експеримент. Че в информацията по таблата все още липсват автобуси и се наблюдават сериозни разминавания с реалното пристигане на посочените, вече се знае. Решихме да проверим обаче дали поне различните видове източници на информация за пристигащите автобуси са единодушни.

Сравнихме информацията от електронното табло на спирката, обозначена като „Траурен парк „Централен””, с информацията за същата спирка, посочена в същия момент във Виртуалното табло на масовия градски транспорт в сайта на Общината.

Разликите можете да откриете и вие, но все пак ще ги посочим.

- Според таблото автобус 22 пристига на спирката след 4 минути. В същото време сайтът посочва, че следващият автобус по същата линия ще пристигне след цели 17 минути.

- При линия 93 разликата в информацията на таблото и сайта е 5 минути. Следващият автобус според сайта пристига след 19 минути, а според таблото - след 24. 

- При линия 21 положението е обратното - според таблото той идва след 5 минути, според сайта - след 7. Малко по-голяма е разликата при автобус по линия 26. Таблото сочи, че остават 6 минути до пристигането му, сайтът - 10.

- Проверката продължава с последната автобусна линия, посочена на таблото - 36. Ако гледаш сайта, ще видиш, че остават 2 минути докато на спирката пристигне следващият автобус по нея. Таблото обаче носи разочарование на нуждаещите се от транспорт по този маршрут - там е посочено, че следващата 36-ца идва след цели 25 минути. Вероятно става дума за тази, която в сайта идва след 29 минути.

Реално съвпадение няма никъде. Разликата в информациите между електронното табло и сайта е налице за всяка линия, като тя варира между 2 и 23 минути.

От Община Пловдив обясняват, че всъщност разликата идва от това, че за сайта и електронните табла се използват две различни системи. Информацията в сайта идва от старата GPS система Smart Tracker, обясни за TrafficNews.bg инж. Борислав Кръстев от ОП "Организация и контрол на транспорта". При електронните табла се използва тази на испанската фирма INDRA, която ги изгради. Разликите вече са забелязани, но по негова преценка те най-често са между 1 и 2 минути. Друг фактор е, че за разлика от таблата, информацията за пристигащите автобуси в сайта не се опреснява автоматично и човек сам трябва да refresh-не страницата.

Разлики от порядъка на 10-15 минути се наблюдават в случаите, когато поради някаква причина се появи информация не за първия идващ автобус по дадена линия, а за следващия. Това става, когато GPS системата не "хване" дадения автобус. 

При нашата проверка ни направи впечатление и друго:

Автобусите по линии 6 и 66 изобщо ги няма на таблото, макар да минават през тази спирка и според сайта на градския транспорт да са след следващите 4 пристигащи автобуса.

Причината там вече е в автопарка. Някои от автобусите са сменени с нови. И докато вграждането им в старата GPS система - тази за сайта - е лесно, това в новата - тази електронните табла - било по-сложно и скъпо. За някои от линиите текат и конкурси и докато не приключат, инвестицията не е оправдана.

Ние все пак все още се чудим къде точно да търсим информация за пристигащите автобуси. В телефоните ли да си гледаме, в електронните табла, струващи милиони ли? Или пък, както десетилетия назад, да продължим да се взираме в булеварда/улицата, в очакване на пристигането на нужния ни автобус. Пък когато - тогава.