Мощно цунами от безумни реклами на лекарства ни залива предпразнично от телевизионния екран и превръща зрителите в идиоти.

Инфантилните спотове със задъхани лели, които перат нонстоп, отдавна не впечатляват никого, изместени от 30-секундните клипове на медикаменти без рецепта, които втрещяват с нелепите си сюжети, а често и откровено подвеждат българите. По всички телевизии не спират да се въртят реклами за гъбички, пърхот, диария и всевъзможни страховити бактерии.

Съдържанието на спотовете, рекламиращи едно или друго лекарство, е подвеждащо, оплакаха се читатели на „Всеки ден" с медицинско образование, които са наясно с уловките. Според тях, макар да са одобрени от регулаторните органи, голяма част от клиповете не само са неприятни за гледане, а са обидни и опасни. От фармацевтичните компании побързаха да се оправдаят, че в крайна сметка всеки иска да продаде своя продукт и трябва да се изобретателни в посланията си към хората.

Натуралистичните картини в някои спотове обаче направо шокират, още повече че ни облъчват точно по време на вечеря - като например плюещият в мивката човек с кървящи венци. Няма българин, който да не може да разкаже поне два безумни сюжета от клип за лекарства. Рекламите за простатата пък отдавна са помели конкуренцията с праховете за пране. Бурен смях предизвиква 30-минутното клипче за „Простабор форте". В него професор с налудничав вид пита студентка: „А жените имат ли простата?". Следва умният отговор на силно гримираната красавица: „Нямаме, г-н професор, но страдаме от простатата". След като отговаря, че целият проблем се решава с дадения медикамент, момичето получава шестица.
С амбицията да е еротичен, а в крайна сметка повече от глупав, е клипът за препарата „Камагра", който задържа еякулацията при мъжете. Сервитьорка с разголен пищен бюст сервира шампанско на възрастни мъже. Те ахват от вида на пищните й форми, докато шампанското гърми. Мадамата обаче рязко го запушва с репликата: „Задръж тапата!".

Между смехориите клипове минават и реклами с подвеждащи текстове и са опасни за здравето, твърдят фармацевти. Такъв е случаят с медикамента „Нептун ойл омега 3", поднесен като повишаващ концентрацията, паметта и в същото време спомагащ за способността за общуване с 50%. Повече от „зарибяващо", но и доста опасно. Още повече че в интернет същият препарат се описва като лекарство за сърдечносъдовата система и холестерола. „Това е безотговорно, лъжат хората най-безобразно, и то за сериозни лекарства", възмутени са зрители, потърсили препарата в аптеките.

Клипчетата за диария също безмилостно бомбардират вечерите на българина. Отблъскващата гледка на мъжа, който седи на тоалетната чиния, защото се е продрискал, може да откаже всеки от овчарската салата и боба със свинско. Лекарят, зарязващ родилката и тичащ до кенефа с разстроен стомах, също отвращава хората. Отгоре на всичкото тя обижда самите медици, представени в негативна светлина.

Децата се влюбиха в Кашличко

Децата буквално полудяха по реклама на АЦЦ, където кашлицата е представена като мило и дружелюбно същество. „Синът ми всяка вечер плаче, че не кашля, и ме кара да ходим в парка и да търсим Кашличко", оплаква се 28-годишната Лили Симова от София. Обяснила му, че ако се изпоти, докато тича и играе с болни деца, ще се наложи да пие лекарства. След това с ужас установила, че 5-годишният й син целенасочено се гушка в болни хора, за да си има Кашличко.

В сезона на грипа с висока честота тече страховит клип за прахчетата „Фервекс", които между другото са изключително вредни и дори бяха временно спрени от пазара. В него таткото тича из къщи с вид на вампир, блед като платно и кашля смъртоносно. Майката и дъщеричката пък ужасени бягат от главата на семейството, все едно е изнасилвач. И в типичен хорър стил се заключват в една от стаите.

Мамо, какво е вагинален комфорт?

Напоследък зрителите буквално получават главоболие от излъчваната като „китайска капка" реклама за цистит, където дами с красноречиво помръдване на пръстите на краката внушават, че ги гони нуждата да тичат до тоалетната. В крайна сметка решението е „Уринал акут" - препарат, който се представя като „магическа пръчка" и „трепач на бактерията ешерихия коли".

Рекламата, която взривява майките на малки деца, обаче е тази за „Интимо хелп". Млада дама споделя с тревожен тон пред екрана колко смутена е, че чувства в „интимната област" неприятна миризма и дискомфорт. Следва кадър с женско тяло с мигаща червена точка върху женския полов орган. След което става ясно, че вместо да отидеш на гинеколог, трябва да побързаш да си купиш препарата „Интимо хелп". „Писна ми детето да ме разпитва какво е вагинален комфорт", бесни са майки, пуснали десетки жалби до телевизиите да спрат излъчването на неприятния клип около часа за Сънчо.

„Рекламата за универсално лечение на вагинални инфекция е повече от потресаваща. Как така една жена ще се чуди дали оная й работа е заразена с бактерии, или гъбички?! Има си гинеколози и микробиологични тестове. Да не говорим за мацката, която ми прилича на надрусана - една такава щастлива, ухилена... Може да е страничен ефект от лекарството, знае ли човек?", сподели пред „Всеки ден" мениджърката в голяма компания Нина Тошева. Според нея, макар на пръв поглед да е добре изработен, клипът е с подвеждащо съдържание и подтиква жените да се лекуват сами, а това може да се окаже фатално.

СЕМ зове: Стига клипове за физиологични нужди

След като зрители заляха с жалби телевизиите, от СЕМ апелираха да бъдат ограничени, особено по време на вечеря, натуралистичните реклами, в които се представят с пълни подробности физиологични нужди и действия. Експертите от регулатора се съгласиха, че рекламите на продукти, предназначени за решаването на физиологични и хигиенни проблеми, като дамски превръзки, лекарства срещу гъбички, цистит, простатит, пърхот, диария, хемороиди и др. имат неприятно психологическо въздействие върхузрителите. Не е от полза за рекламния бранш, ако посланията им създават дискомфорт на хората, отсъдиха от регулатора. Въпреки това клипчетата бомбардират тв екрана с пълна сила заради вече сключените договори с рекламодателите.

Агенцията по лекарства връща всеки втори клип

Задачата да отсее опасните и подвеждащи реклами от полезните е възложена на Изпълнителната агенция по лекарствата. Там има комисия от специалисти и журналисти, които оценяват всеки спот, преди той да се завърти на малкия екран. От там обясниха за „Всеки ден", че „цедката е много ситна" и връщат почти всеки втори клип за корекция. Най-голямо внимание се обръщало именно на подвеждащите послания. Все пак обаче зрителите, сред които са фармацевтите и лекарите, не проумяват, как тогава в телевизионен ефир се въртят такива безумия и откровени лъжи.

Източник: Всеки ден