Да имаш кола по време на соца си беше лукс. Някои чакаха с години преди да се сдобият с мечтаното возило. Разбира се, по това време най-разпространените марки автомобили са съветските, като "Жигули" и "Лада", например. Вижте какви бяха цените на леките коли по време на социализма;

През 1977/1978 г. „Москвич 408“ е струвала 4500 лв. Около 10 години по-късно през 1988-1989 г. „Лада 2105“ се е продавала за 8000 лв. През същия период мотоциклет „Ява-638 350“ в СССР струвал 1260 рубли = 1259 лева, а мотопед „Рига-22“ – 265 рубли През 1983-1986 г.

„Лада“ е струвала около 5000 – 6000 лева, а по същото време в Западна Европа същата марка автомобили се е продавала за 10 000 западно-германски марки.

Според публикуван в Държавен вестник от април 1988 г. тиражен лист на Държавната парично-предметна лотария, лек автомобил „Москвич-2140“ е струвал 6400 лева, „Трабант“ – 5660 лева, а колите на елита „Волга“ – 11 860 лева.

За нова лека кола на цена дотирана от държавата, респективно продадена от СССР евтино по линия на СИВ, при социализма се е чакало с години. На пазарна цена, на която СССР продавал на Запад, кола можело да се купи от кореком без чакане.

В ГДР един „Wartburg 353w“ струвал 25 000 източно германски марки или 8 333 лева, Lada Samara – 35 000 M - 11666 лева, а „Volvo 244“ – 45 000 M, които се равнявали на 15 000 лева.

В Западна Германия (ГФР), според списание „Der Spiegel“ брой 45/1988, „Mercedes 420 SE“ (колата на Тодор Живков) през 1988 г. е струвал 80 028 DM. „BMW-316i“ е струвал 25 950 DM. „Opel Omega“ и „Audi 80“ през 1988 г. са вървели почти 30.000 DM.

Най-евтината лека кола в Западна Европа през 1988 г. е „Citroën 2CV“ – 9 000 западно германски марки. Mercedes-Benz S600 през 1990 г. струвал – 120 000 DM. С идването на демокрацията се променят и цените. През 2012 г. „Mercedes-Benz S600“  е струвал над 160 000 евро (320 000 DM), а „RENAULT Clio 1.2 16V 75“ – 31 000 лв. При средна заплата от 252 лева през 1988 г. една нова лека кола „Лада“ се е купувала с 32 месечни надника.

При средна заплата 670 лева през 2012 г., една нова лека кола „RENAULT Clio“ се купува с 46 месечни заплати.

Между 1981 и 1987 г., според списание „Der Spiegel“, средната цена в Западна Германия за лека кола втора употреба се покачва от 6 800 DM на 8 700 DM поради обедняване на населението. През този период в Източна Европа се провежда перестройка, с което капитализмът вече няма конкуренция и високото заплащане на работниците на Запад става безпредметно.

Най-голям скок в цената за лека кола втора употреба се отбелязва през 1990-1991 г. поради обединението на Германия и култа към леката кола у източно-европейците.