200 семейства обучават децата си вкъщи, като тенденцията е бързо този брой да се увеличи, каза Петър Порумбачанов, председател на Асоциация за домашно образование, баща на четири деца, които се учат вкъщи.

Той поясни, че писмата, които се получават от родители в асоциацията, са свързани основно с това по какъв начин могат да изтеглят децата си от държавните училища, методологията, която се използва, за да се обучават децата вкъщи, както и дали домашното образование е скъпо.

Това са основните въпроси, които вълнуват родителите, както и периферните, свързани със социализацията, с учебните материали и т.н. Според Порумбачанов домашното образование не е скъпо.

"Смятам, че е по-евтино, отколкото държавното образование. Образованието е спряло да бъде отговорност на семейството и е станало проблем на държавата, за мен това е проблем".

Много често решението да се избере това образование е заради това, което се вижда около нас - в държавното училище.

По думите му е наложен държавен контрол върху образованието и резултатът е унищожителен за образователния процес.

Според него все повече семейства се интересуват от обучение вкъщи.

"Факт е, че родителите понякога се налага да учат наред с децата материала, за да могат да го обясняват. Но днес ресурсите и помагалата, включително и по математика, са много лесно достъпни. Детето винаги може да ползва онлайн преподаване или да отиде на частни уроци", каза той в интервю пред БНР.

Учебните часове при домашното образование винаги могат да се променят. Ако решим, че нещо е интересно, можем да посветим цял учебен ден на определена тема, да запалим колата и да излезем извън града за урок по история, например, обясни още бащата.

По отношение на социализацията при децата, обучавани вкъщи, той смята, че това, което е в държавното училище, е изкуствена социализация. "Затворени стени, затворени дворове и хора на една и съща възраст. Реалният свят няма нищо общо с това. Дали всъщност не изключваме децата от реалния живот, като ги изолираме по този начин?", попита той.

По думите му много смейства, които обучават децата си по този начин, смятат, че спасят ли децата си от агресивната среда, всичко останало ще се нареди. Тук става въпрос за спасение на характера на децата, защото образованието не е чисто знание, което се налива с фуния. То формира личности, характери, убеден е Порумбачанов.

Според него държавните институции не успяват да направят децата успешни, не могат да изградят трудови навици, етика, за да ги направи успешни възрастни.